رشد 13 درصدی ثبت اسناد علمی توسط کشورهای اسلامی

رئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری در مورد تعداد مدارک ثبت شده توسط کشورهای اسلامی گفت: در سال ۱۹۹۸ تعداد ۲۲ هزار سند علمی توسط کشورهای اسلامی به ثبت رسیده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۲۵۰ هزار سند افزایش یافت به این معنی که به طور میانگین رشد سالانه ۱۳ درصدی را شاهدیم.

وی اظهار کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در تلاش برای دسترسی کشورهای عضو آیسسکو به اطلاعات کیفی برای سیاستگذاری در حوزه علوم و پژوهش است. در تلاشیم کیفیت مجلات را در پایگاه های اسکوپوس و ISI ارتقاء دهیم.

به گفته دهقانی، در این زمینه جلساتی با وزرای آموزش عالی عضو آیسسکو برگزار کرده ایم و تفاهمنامه هایی برای کمک به توانمندسازی پژوهشگران جهان اسلام به امضا رسانده ایم.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در حال حاضر ISC با ۴۸ کشور مشارکت دارد به طوریکه مجلاتی از این کشور در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه سازی شده است. فرض مان این است که مجلات بیشتری را بر اساس معیارهای تدوین شده، نمایه سازی کنیم.

دهقانی ضمن تشریح فعالیت های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: اطلاعات موجود در این پایگاه برای سیاستگذاری و پیگیری فعالیت ها مورد استفاده قرار می گیرد چرا که در این پایگاه عملکرد دانشگاه های کشورهای اسلامی بر اساس شاخص های موجود رصد شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه رتبه بندی هایی صورت گرفته است به عنوان مثال در رتبه بندی دانشگاه ها در حوزه مهندسی ۶۰۰ دانشگاه رتبه بندی شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اولویت ها برای بهبود تحصیلات تکمیلی و پژوهش، اظهار کرد: اگرچه در این زمینه رشد قابل توجهی را شاهد هستیم اما هنوز کشورهایی عقب مانده اند.

به گفته دهقانی، بنابراین کشورهای اسلامی باید از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و چاپ مقالات ارتقاء یابند و به سمت ایجاد ارتباطات بین المللی حرکت کرد.

وی با اشاره به چشم انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای کشورهای عضو آیسسکو، گفت: سهم کشورهای عضو آیسسکو در تولید علم جهانی در ۱۰ سال آینده باید ۱۰۰ درصد افزایش یابد. همچنین باید ۵۰ دانشگاه در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا بر اساس رتبه بندی های بین المللی تا سال ۲۰۲۶ قرار گیرند.

رئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری در مورد تعداد مدارک ثبت شده توسط کشورهای اسلامی گفت: در سال ۱۹۹۸ تعداد ۲۲ هزار سند علمی توسط کشورهای اسلامی به ثبت رسیده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۲۵۰ هزار سند افزایش یافت به این معنی که به طور میانگین رشد سالانه ۱۳ درصدی را شاهدیم.

دهقانی گفت: از بین ۲۰ حوزه نخست پژوهشی کشورهای اسلامی در ۲۰ سال اخیر، مهندسی اولین و فعالترین حوزه های پژوهشی کشورهای آیسسکو بوده است. شیمی، علوم کامپیوتر، مواد و ریاضی در رده های بعدی قرار دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: برای رتبه بندی ها نباید به تعداد مقالات توجه کرد بلکه باید سنجه های مختلفی نظیر IMPCT FACTOR تعداد استنادات، فعالیت های پژوهش و توسعه R&D در مجلات بین المللی و همکاری های علمی بین المللی به ویژه در بین کشورهای اسلامی توجه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا