در انقلاب صنعتی چهارم مرزهای بین فیزیک، فناوری و محیط زیست شکسته خواهد شد

به گزارش سیناپرس،  وی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی، پایدار دسترسی به غذا و ایمنی غذا، آسیب نرساندن آن به مصرف کننده و رساندن مواد مغذی به او است. این جشنواره نیز کمک می‌کند از تمام توان علمی خود در زمینه استانداردنویسی بهره برده و استانداردها را در حوزه ایمنی رعایت کنیم.

 غلامرضا امینی با اشاره به اینکه در آستانه انقلاب صنعتی چهارم هستیم تبدیل تولید سنتی به ماشینی را انقلاب اول، دستیابی به انرژی الکتریکی را انقلاب دوم و اتوماسیون و انفجار اطلاعات را انقلاب صنعتی سوم نام برد و توضیح داد: در انقلاب صنعتی چهارم مرزهای بین فیزیک، فناوری و محیط زیست شکسته خواهد شد که باید استانداردهای لازم برای این موضوع تدوین شود.

وی تاکید کرد: توسعه استاندارد معمولا در کشورهایی که توسعه پایدار در آنها اتفاق افتاده، در دستور کار قرار گرفته و استفاده از استانداردها و توسعه آنها دستیابی به توسعه پایدار را ممکن خواهد ساخت.

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال ضمن اشاره به موضوع توسعه استانداردها در اسناد بالادستی کشور تشریح کرد: قانونی که اخیرا نوشته شد توسعه و تقویت نظام استاندارد نام دارد. این در حالیست که سازماندهی استانداردها به تنهایی نمی‌تواند متولی سامان دهنده نظام استاندارد باشد و جامعه سالم زمانی محقق می‌شود که غذای سالم در اختیار آن قرار گیرد.

امینی امنیت غذایی را پایدار بودن دسترسی به غذا و ایمنی غذا را آسیب نرساندن به مصرف کننده و تامین مواد مغذی تعریف کرد و گفت: باید استانداردها را در حوزه ایمنی غذا رعایت کنیم.

وی رتبه ایران در زمینه استاندارد نویسی را در منطقه اول و در جهان ۲۲ عنوان کرد و ادامه داد: ۳۳۰۰۰ استاندارد ملی در کشور وجود دارد که ۳۵۰۰ استاندارد مستقیما به حوزه مواد غذایی، ۷۰۰ استاندارد به میکروبیولوژی مواد غذایی و ۲۳۰ مورد نیز به کودها و سموم مربوط است.

دبیر علمی چهارمین چشنواره علم برای همه ضرورت توجه به نشانگرها بر روی مواد غذایی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: جشنواره علم برای عامه کمک می‌کند از تمام توان علمی‌مان در زمینه استاندارد نویسی استفاده کنیم.

برگزاری سخنرانی‌های تخصصی پیرامون بهداشت مواد غذایی

دبیر چهارمین جشنواره علم برای همه از برگزاری سخنرانی‌های تخصصی پیرامون موضوعات مرتبط با بهداشت مواد غذایی به همراه پرسش و پاسخ در روزهای این جشنواره خبر داد و گفت: پادکست‌ها و اینفوگرافی‌های مربوط به جشنواره نیز در سایت موزه علوم و فناوری ایران موجود خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سونا آق بابایی نیز در این مراسم طی سخنانی، با اشاره به اینکه موضوعات محوری جشنواره علم برای همه از سوی کمیته هماهنگی علمی جشنواره پیشنهاد شده افزود: بعد از تایید این موضوعات اتاق فکری با حضور افرادی از ۱۴ سازمان در حوزه تولید تا مصرف مواد غذایی تشکیل شد که ما در نهایت بخش مصرف را با توجه به هدف آگاهی بخشی به شهروندان مد نظر قرار داد.

وی ضمن اشاره به برگزاری ۲۰ جلسه اتاق فکر به توضیحاتی درباره محورهای این جشنواره پرداخت و تشریح کرد: محور "به سلامتی اهمیت بدهیم" ناظر بر سلامت فردی و شاخص‌های عمومی آن است. این در حالیست که محور "استانداردها و نشانگرها را بشناسیم" بر میزان شناخت ما از نشانگرها از جمله حلال، سیب سلامت یا استانداردهای بین‌المللی همچون ایزو متمرکز شده است.

دبیر چهارمین جشنواره علم برای همه ادامه داد: در محور "از منابع و رسانه‌ها درست استفاده کنیم" اخباری که دست به دست می‌چرخد از جمله گرایش عجیب و غریب به طب سنتی مورد توجه قرار گرفته است.

آق بابایی افزود: در محور "هر چیزی را نخوریم" بازی‌هایی برای کودکان سه سال و بالاتر طراحی شده که ضمن آنها با بشقاب سالم آشنا خواهند شد.

وی در پایان از برگزاری سخنرانی‌های تخصصی در سه سانس ۱۶:۳۰، ۱۷:۳۰ و ۱۸:۳۰ و به مدت یک ساعت در روزهای جشنواره خبر داد و گفت: این سخنرانی‌ها حول موضوعات مشخص درباره بهداشت مواد غذایی خواهد بود. همچنین علاقمندان می‌توانند پادکست‌ها و اینفوگرافی‌های مربوط به این جشنواره را در سایت INMOFT.IR دنبال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا