مغز می تواند به مصرف غذاهای سالم عادت کند

سیناپرس: هر یک از عادات ما موجب تشکیل مداری ویژه در مغز می شودو عادت های غذایی نیز از این امر مستثنی نیست. وقتی به مصرف غذاهای پرکالری و ناسالم عادت می کنیم، مداری قدرتمند در مغز ما شکل می گیرد و در برابر میل به مصرف غذاهای ناسالم مقاومت می کند. یافته جدید دانشمندان نشان می دهد که با برنامه ریزی می توان بر این مدار شکل یافته و عادت ناشی از آن غلبه کرد و بر میل به مصرف غذاهای سالم افزود.

دانشمندان برای بررسی امکان برنامه ریزی و عادت دهی مجدد به مغز برای مصرف غذاهای سالم، با تصویربرداری MRI به بررسی سیستم پاداش در مغز 13 فرد دارای اضافه وزن و یا چاق پرداختند. هشت نفر از این افراد در برنامه ویژه کاهش وزن که توسط دانشگاه تافتز طراحی شده بود شرکت داشتند و پنج نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در این مطالعه حاضر بودند. گفتنی است هدف از طراحی این برنامه کاهش وزن، تغییر واکنش مردم به عذاهای مختلف سالم و ناسالم است.

از فعالیت بخش های مختلف مغز این دو گروه پیش از آغاز برنامه کاهش وزن و نیز شش ماه پس از آن تصویربرداری شد. تصویربرداری از ناحیه پاداش مغز افراد شرکت کننده در برنامه کاهش وزن نشان می داد که حساسیت این بخش از مغز در برابر غذاهای سالم و کم کالری افزایش یافته بود و این نشان از افزایش لذت این افراد به مصرف این گونه غذاها داشت. نکته جالب در این مطالعه، کاهش حساسیت این منطقه از مغز به غذاهای ناسالم و پرکالری بود.

تاکنون درمانهای متفاوتی برای چاقی طراحی شده است که جراحی کاهش وزن یکی از آنها است. با اینکه جراحی کاهش وزن می تواند در نهایت به لاغر شدن افراد بینجامد، اما با تغییراتی که به واسطه این جراحی در سیستم گوارش و نیز عصبی انسان روی می دهد، فرد دیگر لذت چندانی از غذا  نمی برد.

به این ترتیب شاید بتوان گفت که عادت دادن مغز به مصرف غذاهای سالم، علیرغم زمانبر بودن، به مراتب خوشایندتر از شیوه هایی نظیر جراحی کاهش وزن است.  

جزئیات بیشتری از این مطالعه در ژورنال Nutrition & Diabetes منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا