سرمایه‌گذاری آموزشی برای کودکان امروز، کاهش هزینه های آینده

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،بهینه سازی آموزش و ایجاد شرایط بهداشتی‌، اقتصادی و اجتماعی بهتر، باعث مولد شدن شهروندان، افزایش درآمد عمومی وکاهش هزینه‌های اجتماعی کلان خواهد شد. محققان با بررسی این امر، معتقدند که سرمایه گذاری آموزشی در دوران ابتدایی کودکان، مهارت‌های شناختی همراه با توجه، انگیزه، خود کنترلی و مهارت‌های اجتماعی را در آنان تقویت و این افراد را به شهروندانی مولد تبدیل می‌کند.
بر اساس تازه‌ترین تحقیق «پروفسور هکمن» اقتصاددان توسعه‌ای و برنده جایزه نوبل اقتصاد که با همکاری یک گروه از اقتصاددانان، روانشناسان، متخصصان آمار و دانشمندان علوم انسانی انجام شده است، سرمایه‌گذاری در امر تحصیل در دوران کودکی به ویژه برای کودکانی که در محیط های پرخطر رشد می‌کنند، استراتژی موثر برای کاهش هزینه های اجتماعی است.
بر اساس این تحقیق، هر کودک نیاز به حمایت‌های اولیه در دوران کودکی دارد که متاسفانه کودکان در معرض خطر که در محیط‌ های محروم زندگی می کنند، کمتر آن را دریافت می کنند. چرا که از خانواده‌هایی هستند که از آموزش و پرورش، منابع اجتماعی و اقتصادی برای تحرک رشد زودرس و مفید برای موفقیت در مدرسه، کالج، حرفه و زندگی استفاده نمی‌کنند. 
هکمن اعتقاد دارد که می توان مشکلاتی مانند سلامت ناکافی، رهاشدگی، فقر و جرم و جنایت را که هزینه های سنگینی برای جامعه به بار می آورد، با سرمایه گذاری در فرصت‌های توسعه برای این کودکان، به میزان قابل توجهی کاهش داد.
بر اساس این تحقیق، زمان تولد تا سن پنج سالگی یک دوره زمانی بحرانی برای شکل‌گیری بهره‌وری است. این دوره زمانی است که مغز به سرعت در حال ساختن پایه ای از مهارت‌های شناختی و شخصیتی لازم برای موفقیت در مدرسه، سلامت، شغل و زندگی است. 

**سرمایه‌گذاری آموزشی، استراتژی مقرون به صرفه 
به اعتقاد هکمن، آینده اقتصادی هر جامعه به ارائه ابزار برای تحرک بالا و ایجاد نیروی کار تحصیلکرده و ماهر بستگی دارد و آموزش ابتدایی در دوران کودکی کارآمدترین راه برای رسیدن به این هدف است. 
تجزیه و تحلیل پروفسور هکمن از برنامه پیش دبستانی نشان می‌دهد که بازدهی سرمایه گذاری سالانه 7 تا 10 درصدی، افزایش پیشرفت تحصیلی و حرفه‌ای و نیز کاهش هزینه های سیستم قضایی کیفری خواهد بود که از نتایج سرمایه‌گذاری بر توسعه دوران کودکی به ویژه کودکان در خانواده‌های محروم است.
نتیجه گیری هکمن از این تحقیق، این است که سرمایه گذاری در آموزش ابتدایی در دوران کودکی حتی در شرایط بحرانی بودجه، یک راهبرد مقرون به صرفه است. 

** سرمایه گذاری در توسعه دوران کودکی، پشتوانه افزایش کارآیی و تقویت اقتصادی
وی معتقد است بهترین سرمایه‌گذاری در کیفیت رشد زودرس و توسعه دوران کودکی باید از زمان تولد تا سن 5 سالگی بخصوص برای کودکان محروم و خانواده های آنان، صورت بگیرد و تمرکز تلاش ها برای دستیابی به بیشترین کارآیی و اثربخشی در همان سال های ابتدایی زندگی باشد. 
این اقتصاددان باتجربه بر این نکته تأکید دارد که کسانی که به دنبال تقویت اقتصاد هستند باید سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در زمینه تحصیل و آموزش در دوران کودکی انجام دهند.
بر اساس تحقیقات پروفسور هکمن و گروه همراه وی، رشد اولیه کودکان به طور مستقیم بر نتایج اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی افراد و جامعه اثر می‌گذارد. پس هنگامی که کودک در محیط‌ های نامناسب به این دلیل که خانواده منابع کمتری برای سرمایه گذاری در توسعه سریع و موثر کودکان خود دارند، محکوم به عدم دریافت مهارت‌ها و توانایی‌ها وکاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های اجتماعی می‌شود، برنامه های آموزش ابتدایی آنان در معرض خطر قرار می‌گیرد و هزینه های اجتماعی بالا وکاهش ثروت اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. 
بنابراین برای تقویت اقتصاد و حتی کاهش کسری بودجه عمومی باید به رشد کودکان در این مرحله توجه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا