نوسانات ارزی عامل انصراف اساتید از «فرصت‌های مطالعاتی»

به گزارش سیناپرس، محمد اعتضاد رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب و با اشاره به  نوسانات ارزی اخیر در کشور، اظهار کرد: به دنبال تلاطمات اقتصادی اخیر در کشور ارز دولتی در اختیار  دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار نگرفته است لذا بسیاری از اساتید دانشگاه از حضور در فرصت‌های مطالعاتی و همایش‌های علمی بین‌المللی انصراف داده‌اند.

وی افزود: امیدواریم وزارت بهداشت بتواند با همکاری بانک مرکزی ارز مرجع را در اختیار دانشگاه قرار دهد یا حداقل اجازه دهد از درآمد ارزی دانشجویان خارجی خود استفاده کنیم تا اساتید بتوانند اطلاعات خود را با حضور در فرصت‌های مطالعاتی به‌روز کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵۰ دانشجو غیرایرانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تحصیل هستند.

اعتضاد رضوی درخصوص شرایط جذب هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: شرایط جذب هیات علمی در دانشگاه طبق آیین نامه‌های هیات جذب هیات علمی وزارت بهداشت است و معمولا یک ارزیابی صلاحیت علمی و عمومی از متقاضیان صورت می‌گیرد و سپس براساس تقاضای گروه‌های آموزشی دانشگاه جذب صورت می گیرد.

وی با اشاره قانون منع بکارگیری اساتید بازنشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ادامه داد: اساتید تا سن ۶۵ سال می توانند به عنوان عضو هیات علمی به خدمت ادامه دهند. تبصره ویژه‌ای وجود دارد که تنها شامل استاد تمام‌ها می‌شود که می‌توانند با بررسی ریاست دانشگاه حداکثر تا سن ۷۰ سالگی به خدمت خود ادامه دهند، البته ارزیابی از عملکردشان بعد ۶۵ سال نیز ادامه خواهد داشت.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: طبق آیین نامه اداره استخدامی و طبق مجوزهای موجود، ما می توانیم به صورت محدود از اساتید بازنشسته که استاد تمام هستند، تنها در قالب حق‌التدریس تا سقف ۱۰ واحد در دانشگاه استفاده کنیم. 

اعتضاد رضوی تاکید کرد: تقریبا نسبت به استاد به دانشجو در دانشگاه ۱۰.۳ است، یعنی به ازای ۱۰.۳ دانشجو یک استاد وجود دارد که جزو ضرایب مطلوب و متعادل محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که ما نیاز ضروری به جذب استاد نداریم مگر اینکه برای گروه های آموزشی خاص و یا افرادی که عملکردی درخشانی دارند، جذب انجام دهیم.

وی با اعلام اینکه سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ استاد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بازنشسته می شوند، یادآور شد: فراخوان جذب هیات علمی در دانشگاه در تابستان امسال برگزار کردیم که براساس آن ۴۲ نفر در ۷ دانشکده دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا