زلزله کشنده است یا ساخت‌وساز غیراستاندارد؟

محمد مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است: زلزله باعث خرابی و کشته شدن و از بین رفتن جان انسان‌ها نمی‌شود بلکه این ساختمان‌سازی‌های غیراستاندارد، شهرسازی‌های غیرایمن، آسفالت‌های نامقاوم و… است که باعث می‌شود یک زمین‌لرزه به خرابی ساختمان، ترک آسفالت و… بینجامد.

 

وی با تأکید بر این‌ که بهترین راه برای در امان بودن از آسیب زلزله، بهینه‌سازی ساختمان‌ها و رعایت استانداردهای موجود است، اعلام کرد: در ژاپن زمین‌لرزه با بزرگی هشت‌ریشتری روی می‌دهد یک یا دو نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما همین زمین‌لرزه با بزرگی کمتر در بم اتفاق می‌افتد و 200 هزار نفر از بین می‌روند.

 

مختاری تصریح کرد: بهینه‌سازی و دقت و توجه خاص به استانداردها در ساختمان‌سازی می‌تواند در کنار افزایش دانش افراد جامعه جهت مقابله با این پدیده خسارت‌های ناشی از وقوع زلزله را به حداقل ممکن برساند.

 

وی با اشاره به این‌ که گسل درونه، گسل بزرگی است که شاخه‌های مختلفی دارد و فعال است، گفت: منطقه کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن، زلزله‌خیر است وقتی زمین‌لرزه‌ای روی دهد خود نشانه فعالیت گسل است اما این دلیل نمی‌شود که این گسل قبلاً فعال نبوده بلکه بنا به نقشه گسل‌های فعال در ایران، گسل ایران از جمله گسل‌های فعال است که زمین‌لرزه‌های کوچکی در آن رخ می‌دهد که خیلی چشم‌گیر نیستند به طوری که بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای که به گسل درونه ارتباط داده شده، به بزرگی شش و نیم ریشتر بوده است.

 

مختاری با اشاره به این‌که گسل در اصطلاح زمین‌شناسی به معنی محل شکستن زمین است، ادامه داد: ما تاکنون نتوانسته‌ایم تمام گسل‌های فعال کشور را شناسایی کنیم اما با توجه به این‌که به طور کلی ایران سالانه حدود دو و نیم تا سه سانتیمتر به سمت شمال حرکت می‌کند، از نظر زمین‌لرزه برخی نقاط فلات ایران در خطر وقوع زمین‌لرزه است ولی زمان وقوع یا بزرگی آن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

 

به گفته وی در یک تقسیم‌بندی کلی در ایران در رشته‌کوه‌های البرز در مقایسه با زاگرس زمین‌لرزه‌هایی با بزرگی بالا اما به تعداد کم روی می‌دهد اما در زاگرس، زمین‌لرزه‌هایی زیاد و با بزرگی کم اتفاق می‌افتد و در نقاطی مثل کویر، زمین‌لرزه روی نمی‌دهد.

 

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله با تأکید بر این‌که تاکنون هیچ روشی برای پیش‌بینی وقوع زمین‌لرزه در هیچ‌جای دنیا وجود نداشته و کسی نتوانسته حدس بزند در چه زمانی و مکانی و با چه بزرگی‌ای زلزله روی می‌دهد، اظهار کرد: تاکنون امکان جدا کردن پیش‌لرزه از زمین‌لرزه اصلی ممکن نبوده و کسی نمی‌تواند بگوید در پی وقوع یک زمین‌لرزه کوچک چه زمین‌لرزه‌ای بزرگ‌تر می‌آید.

 

وی با اشاره به برگزاری کنفرانسی با حضور سرشناسان زمین‌شناسی از سراسر دنیا در برج میلاد تهران، گفت: تاکنون در خصوص پیش‌بینی زلزله از نظر علمی توان کار نداشته‌ایم، اگرچه بررسی‌هایی در خصوص پیش‌یابی زلزله با استفاده از تکنولوژی‌های روز صورت گرفته اما هنوز هم برایمان مقدور نیست که بگوییم فردا در کدام قسمت کشور زلزله می‌آید.

 

مختاری یادآور شد: در شرایط فعلی کار مهمی که باید انجام شود این است که فهم و دانشمان را نسبت به زمین‌لرزه و نقاط روی دادن آن اصلاح کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبا استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی، فضایی و زمینی هستیم که احتمال پیش‌یابی زلزله را داشته باشد تا بدین طریق ببینیم آیا امکان پیش‌بینی زلزله هست و اگر هست کدام روش می‌تواند پاسخگو باشد.

 

مختاری به صراحت اعلام کرد: در حال حاضر امکان پیش‌بینی وقوع زلزله از نظر زمانی و مکانی و بزرگی آن امکان‌پذیر نیست اما می‌توان پیشگیری‌هایی انجام داد.

 

وی با اعلام آمادگی این پژوهشکده که برای ارائه دانش خود به صورت علمی و به زبان ساده به کودکان در مهدکودک‌ها و دبستان‌ها و… است، بیان کرد: حال که توانایی وقوع زمان و مکان زمین‌لرزه را نداریم، قبل از ساختمان‌سازی مطالعات اولیه بر روی مشخصات نقطه‌ای که قرار است ساختمان احداث شود، صورت گیرد سپس نقاط ایمنی و استانداردهای ساختمان‌سازی را رعایت کنیم و به آحاد جامعه روش‌های مقابله با زلزله را بیاموزیم تا کاهش خسارات این حادثه طبیعی غیرمترقبه را فراهم آوریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا