رژیم مدیترانه ای، خطر سرطان را کاهش می دهد

نتایج این مطالعه در مجله British Journal of Cancer به چاپ رسیده است و بیان کننده این موضوع است که ترکیب غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، فیبر ها، مواد فیتو شیمیایی و اسید های چرب اشباع نشده می توانند تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان اندومتریوز داشته باشند.

دکتر کریستینا بوزتی ، سرپرست این گروه تحقیقاتی در مصاحبه مطبوعاتی خود درباره یافته هایشان اینطور بیان کرد:" مطالعات ما نشان می دهد که رژیم غذایی دارای تعادل می تواند باعث کاهش خطر سرطان رحم در زنان شود. این یافته ها می تواند به انتخاب های ما برای غذاهای مناسب و فعالیت های فیزیکی کمک شایانی کند."

آندومتریوز به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است. لگن شایعترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می‌شود. این بافت در تمام بافت‌های بدن به جز طحال می‌شود به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدیدآمدن آن و در ۵۰درصد موارد، لگن است که در این قسمت، تخمدان‌ها (در نزدیک ۴۰ درصد موارد) بیش از دیگر اندام‌ها گرفتار اندومتریوز می‌شوند. بنابراین همزمان با ماهانگی خانم‌ها این نقاط خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید. رایج‌ترین آنها درد موقع پریود ماهانه یا نازایی و دردهای مزمن لگنی می‌باشد.

از نشانه‌ها آندومتریوز درد لگنی، دیسمنوره، دیسپارونی و نازایی است. درمان پزشکی بر پایه حاملگی (پروژستین‌ها به تنهایی یا ترکیب با استروژن‌ها) یا منوپوز دروغین (مانند دانازول)می باشد. درمان جراحی دربرگیرنده برداشتن ضایعه یا سوزاندن آن است. گسترش اندومتریوز به‌طور کامل و پایانی مشخص نیست، ولی در حالت کلی کارآزمودگان گسترش آن را از یک تا ۱۰درصد پیش‌بینی می‌کنند. همچنین بیشترین سن ابتلا به این بیماری بیشتر میان ۲۵ تا ۴۰سالگی است. این در حالی است که اندومتریوز عامل ۵تا۱۵ درصد موارد نازایی در زنان است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی جدید است که از نوع تغذیه سنتی مردم یونان ،اسپانیا ، ایتالیا و مراکش الهام گرفته شده است. اساس این رژیم بر مصرف نسبتاً بالای روغن زیتون، حبوبات ، غلات کامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی بخصوص ماست و پنیر و نیز مصرف شراب و مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است.

این رژیم در تاریخ چهارم دسامبر 2013 از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشورهای یونان ، اسپانیا ، ایتالیا ، مراکش ، پرتقال ، قبرس و کرواسی به ثبت رسید.  این رژیم غذایی علیرغم نامش در تمام کشورهای حوزه مدیترانه یکسان نیست و تفاوتهایی در آشپزی این کشورها مشاهده می شود، به عنوان مثال در شمال ایتالیا از روغن زیتون فقط در تهیه سالاد استفاده می شود و برای پخت و پز از کره و چربی خوک استفاده می کنند. همچنین در بیشتر کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه استفاده از روغن دنبه گوسفند و روغن حیوانی رواج دارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا