ورود خودروهای برقی به چرخه تاکسیرانی دشوار شد

در این میان بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفاده ای که تنها در نمایشگاه‌های علم و فناوری از آنها رونمایی می شد، خارج شدند و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده توسط غول های خودروسازی آغاز شد. این تولید انبوه که با استقبال بی نظیری از سوی مردم و دولت های بسیاری روبرو شد، می تواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.

حالا به تازگی تحلیلگران فعال در حوزه خودروسازی برآورد کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی چهار سال آتی، بیش از ۱۰۰ نسخه تمام برقی و الکتریکی از خودروهای بنزینی کنونی وارد بازارهای جهانی خودرو خواهد شد.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

براساس تحقیقات صورت گرفته، تاکنون سهم خودروهای برقی و الکتریکی تنها ۱.۵ درصد از فروش تمام خودروهایی است که در کشور آمریکا به فروش رسیده است. البته موارد و نکات مهمی برای خودروهای برقی و الکتریکی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد به عنوان مثال، مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ، قیمت تمام شده برای مصرف کننده و در دسترس بودن امکانات و خدمات مورد نیاز نظیر ایستگاههای شارژ خودرو باید با همکاری شرکت های خودروسازی، تکنولوژی و دولت ها ساخته شود.

کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را در خصوص خودروهای برقی ساخت ایران برداشته است که می‌توان به طرح‌های اولیه‌ای که تنها در دانشگاه‌ها محدود می‌شود یا طرح‌های بزرگ‌تر اشاره کرد.

آیا پرونده تاکسی‌های برقی ایران بسته شد؟

با وجود اینکه قرار بود حدود 5000 تاکسی برقی و هیبریدی وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود، به نظر می رسد پرونده این طرح با توجه به تغییرات ارزی و عدم صرفه اقتصادی بسته و توجه به تولیدات داخلی و استفاده بیش از پیش از این ظرفیت ها سوق یابد.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: قبل از اینکه مشکلات افزایش قیمت ارز و تلاطم موجود بازار به وجود آید، سیاست اصلی ما استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در حوزه حمل و نقل عمومی بود؛ اما بسته‌شدن ثبت سفارش و افزایش قیمت ارز باعث شد که قیمت این خودروها  افزایش یابد و عملا جنبه اقتصادی آن توجیهی برای بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری نداشته باشد.

وی می‌افزاید: علی‌رغم تمایلی که برای توسعه تاکسی‌های برقی و هیبریدی وجود دارد، به علت گرانی و قیمت تمام‌شده‌ی این تاکسی‌ها، این طرح قابلیت اجرایی نداشته؛ مگر اینکه تدابیری برای آن اندیشیده شود.

ضامنی به پیشنهادات مطرح شده از جانب اتحادیه تاکسیرانی به مقام‌های مسوول در وزارت صنعت و کمیسیون‌های دولت هم اشاره کرد و گفت: یکی از این پیشنهادات این بود که بین ثبت سفارش خودروهای حمل و نقل عمومی با خودروهای شخصی تفاوت قائل شویم و پیشنهاد دیگر این است که ارز اختصاص داده شده به خودروهای شخصی و ارز تخصیص یافته به خودروهای حمل و نقل عمومی که قاعدتا منافع آن منافع عمومی جامعه را به دنبال دارد، باید متفاوت باشد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی همچنین با اشاره به اینکه اختصاص تاکسی‌های برقی بیشتر برای کلان‌شهرها و در نهایت مراکز استان‌ها مد نظر بود، اظهار داشت: اگر این دو اتفاق بیفتد کمک بسیار خوبی در این زمینه خواهد شد و می‌توانیم در آینده شاهد ورود خودروهای باکیفیت برقی و هیبریدی در حوزه سامانه تاکسیرانی و حتی باقی حوزه‌های حمل و نقل عمومی شهری باشیم؛ موضوعی که در حال حاضر به دلیل مشکلات امکان‌پذیر نیست.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا