جولان پایان نامه فروشان در قطب علمی کشور

بازارهای زیرزمینی و روزمینی زیادی حد فاصل سر در دانشگاه تهران تا میدان انقلاب وجود دارند که انواع پایان‌نامه، مقالات ISI و هر آنچه را یک دانشجو طی تحصیل نیاز دارد را به فروش می رسانند. در این بین کسانی که از دانشگاه رفتن فقط مدرک می‌خواهند از مشتریان این بازار هستند.

ضعف وزارت علوم در جمع آوری دکه‌ها و موسسات پایان‌نامه‌فروشی

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هم اکنون نظارت کافی بر بخش پژوهشی کشور نمی‌شود و حتی بودجه‌های تصویب شده برای این بخش به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند، افزود: این مساله سبب ضعیف شدن بنیه پژوهشی کشور شده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وزارت علوم درخصوص اینکه بیش از یک سال از تصویب "قانون مبارزه با تخلف علمی" می‌گذرد اما هنوز نتوانسته دکه‌ها و موسسات پایان‌نامه‌فروشی را از سطح شهر جمع کند، اضافه کرد: متاسفانه به طرز چشم‌گیری از کیفیت پایان‌نامه‌ها کاسته شده است لذا اگر قرار باشد بخشی از بودجه دانشگاه‌ها از طریق پژوهش‌ تامین شود تا زمانی که این بخش به ساماندهی نرسد نمی‌توان به هدف موردنظر دست یافت.

خرید و فروش پایان‌نامه و کارهای پژوهشی دردآور است

چندی پیش میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گردهمایی کارشناس مسوولان حوزه پژوهش، کتابداران و مدیران مجلات علمی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با بیان اینکه اکثر پژوهش‌ها نه تنها در ۴۰ سال اخیر مشکلی از مشکلات این کشور را حل نکرده بلکه تنها در حد یک کار تحقیقاتی بی‌ثمر و تغییر روی جلد و ارائه در مقاطع تحصیلی به حال خود رها شده است، خاطرنشان کرد: تاسف‌آورتر آنکه در جلوی دانشگاه‌های ما پایان‌نامه دادوستد می‌شود و بقالی‌های ما نیز کیلویی کاغذ این کارهای تحقیقاتی را بی‌نتیجه به فروش می‌رسانند.

نماینده مردم گرمی در مجلس با توصیف وضعیت اسفناک و دردآور علمی و تحقیقاتی کشور بیان کرد: تا زمانی که تحقیق و پژوهش در این کشور نتواند مساله‌ای را حل کند خروجی کار بی‌ثمر است و باید با یافته‌های علمی نه بافته‌های ذهنی به سمتی حرکت کنیم تا در سایه این تحقیقات و پژوهش‌ها بتوانیم گره‌ای از مشکلات کشور را باز کنیم.

بیکاری تحصیل کرده‌ها و ارتکاب جرم!

دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران مدتی قبل اعلام کرده بود: طبق مشاهدات و تحقیقاتی که از خرید و فروش مقالات و پایان‌نامه‌ها داشتم متوجه شدم که تعدادی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل نبود شغل به تهیه مقاله و پایان‌نامه روی آورده‌اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند؛ بنابراین این افراد کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی برخی دانشجویان را تقبل می‌کنند. معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تعداد تقلب و تخلف علمی در پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی در دانشگاه‌های بزرگ بسیار کم است گفته بود: از زمانی که آئین‌نامه کارگروه تخلفات علمی تصویب شده است تعداد تخلفات علمی دانشجویان در کار‌های پژوهشی مانند ارائه مقاله و تهیه پایان‌نامه در دانشگاه تهران به ۵۰ مورد رسیده است.

مهناز یک «پایان‌نامه‌نویس» است؛ یک دختر جوان ۲۹ ساله که چیزی نمانده مدرک دکتری‌اش را در یکی از شاخه‌های روان شناسی دریافت کند. او در خصوص شرایط کاری خود اینطور می‌گوید: حدودا سه سالی است پایان نامه نویسی برای دانشجویان را آغاز کرده ام. البته این کار نه یک کار همیشگی است که بشود روی آن خیلی حساب باز کرد، نه از نظر من یک شغل محسوب می‌شود اما خب برای گذران امرار معاش دانشجویی با شرایط من که از شهرستان هم به تهران آمدم و هزینه‌های جاری زندگی برایم سخت است، همین هم کفایت می‌کند. بعضا شرایطی پیش می‌آید که خیلی از پایان نامه نویس‌ها یک سال را فقط روی یک پایان نامه هم وقت گذاشته باشند، اما همه کسانی که مثل من این راه را انتخاب کرده اند می‌دانند این شغل یک کار فصلی است. اما با توجه به وضعیت اشتغال، شاید طبیعی باشد که افراد به این شغل‌ها روی بیاورند.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا