ساخت نسل جدید هواپیماهای پیشرفته مسافربری

در پی اعلام همکاری دوجانبه روسیه و چین در ساخت نسل جدید هواپیماهای مسافربری و استفاده از موتور ساخت آمریکا در این محصول، ویکتور کلادوف (Viktor Kladov) مدیر همکاری بین‌المللی شرکت روس تک (Rostec) در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «احتمالاً در مرحله اول پروژه هواپیمای پیشرفته مسافربری، موتور هواپیمای روسی – چینی CR-929 جایگزین موتور جنرال الکتریک ایالات‌متحده آمریکا خواهد شد.»

این هواپیمای جت مسافربری طوری طراحی‌شده که دارای ۲۸۰ صندلی باقابلیت پرواز دوازده هزار کیلومتر در نسخه پایه باشد. در مرحله اول تولید و آزمایش این هواپیما از یک موتور جنرال الکتریک استفاده خواهد شد و در مرحله دوم یک موتور کاملاً روسی- چینی جایگزین آن خواهد شد.

او در ادامه توضیحاتش گفت: «در مرحله اولتولید و آزمایش این هواپیما از یک موتور جنرال الکتریک استفاده خواهد شد و در مرحله دوم یک موتور کاملاً روسی- چینی جایگزین آن خواهد شد.» سرمایه‌گذاری مشترک و تصمیم نهایی در نصب موتور هواپیمای CR-929 در مرحله اول خواهد بود. موتورهای رولز- رویس از دیگر گزینه‌ها هستند که می‌تواند برای این محصول در نظر گرفته شود.

پیش‌ازاین در گزارشی اعلام‌شده بود که شرکت بین‌المللی هواپیمای تجاری چین – روسیه به‌عنوان اپراتور و متصدی پروژه CR929 عمل می‌کند. مرحله طراحی مفهومی برنامه CR929 در سال ۲۰۱۸ میلادی آغازشده است؛ اما برنامه سرمایه‌گذاری مشترک چین و روسیه در این زمینه از سال ۲۰۱۱ میلادی آغازشده و تا امروز ادامه داشته که در انتها به ساخت این نوع هواپیما ختم خواهد شد. سیستم‌های هواپیما و تأمین‌کنندگان تجهیزات این هواپیمای مسافربری پیشرفته نیز طی هجده ماه آینده برگزیده خواهند شد.

این هواپیمای جت مسافربری طوری طراحی‌شده که دارای ۲۸۰ صندلی با قابلیت پرواز دوازده هزار کیلومتر در نسخه پایه باشد. قابل‌ذکر است که طراحی این هواپیما در روسیه انجام‌شده و عملیات ساخت نهائی آن در کشور چین انجام خواهد شد. بودجه‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته‌شده، در حدود ۱۳ میلیارد دلار است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا