تاکید معاونان پژوهشی دانشگاه ها بر تنظیم برنامه های آموزش عالی کشور

به گزارش ایرنا از وزارت علوم تحقیقات و فناوری، چهل و هفتمین اجلاس سراسری معاونان پژوهشی دانشگاه ها، روسای پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و موسسات آموزش عالی کشور ششم خرداد ماه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

در سالی که به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده است؛ چهل و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، روسای پژوهشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری کشور در دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان، با حضور دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرکل شورای عالی عتف و مدیران و معاونان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ها و رؤسای پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور برگزار شد.

در این اجلاس ضمن ارایه سخنرانی های کلیدی به مقوله توسعه کشور از منظر پژوهش، فناوری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهش و فناوری در توسعه علمی و اقتصادی کشور پرداخته شد و شرکت کنندگان در این اجلاس، ضمن تاکید بر بندهای بیانیه، اهتمام مسولان را بر اجرا و پیگیری جدی آن خواستار شدند. 

در این بیانیه که دارای 14 بند است آمده: 

– با توجه به ابلاغ سند علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری ضروری است دانشگاه ها، پژوهشگاه ها ، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری برنامه های راهبردی خود را بر اساس آن سند تنظیم و اجرا کنند و در ضمن جهت سرعت بخشیدن به اجرای سند فوق از قوای سه گانه کشور تقاضا داریم مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری را در این راه مقدس مورد حمایت جدی خودشان قرار دهند.

– با توجه به تغییر و تحولات جهانی که در زمینه علم و فناوری در دنیا رخ داده است، از همه مسوولان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری درخواست می شود برنامه های خود را بر اساس ساختارهای نوین جهانی و منطبق با شرایط ملی در راستای دانشگاه ها و پژوهشگاه های نسل سوم (کارآفرین و توسعه گرا) برنامه ریزی کنند.

– با توجه به گسترش مراکز دانشگاهی و پژوهش و فناوری و نیاز محققان به تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی ضروری است دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری نسبت به اشتراک گذاری توان علمی، فنی و آزمایشگاهی خود بر اساس شیوه نامه مورد تفاهم اقدام کرده و همچنین نسبت به ورود اطلاعات و تقویت شبکه آزمایشگاه های علمی ایران که مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، گام های موثری بردارند تا امکان استفاده از امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور بر اساس چارچوب های تعیین شده برای همه محققان کشور فراهم شود.

– با توجه به فرسودگی و مستهلک شدن تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور ضروری است نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری اقدام عاجل و فوری به عمل آید.

– با توجه به نقش کلیدی آیین نامه ارتقا در جهت دهی پژوهش و فناوری های کشور، لازم است بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی با رویکرد توسعه مرز دانش، فناوری و رفع نیازهای کشور در اولویت قرار گیرد.

– با توجه به اهمیت هفته ملی پژوهش و فناوری که مسولیت آن بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است ، ضروری است تمام دانشگاه ها، مراکز پژوهش و فناوری در هفته مذکور شرکت فعال داشته و در ارایه دستاوردهای پژوهش و فناوری که حاصل تلاش دانشمندان فرهیخته مراکز فوق است، تلاش جدی کنند.

– با توجه به تفاهم نامه فی مابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضروری است دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری برنامه های اجرایی خود، در جهت فرصت های مطالعاتی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تهیه و به معاونت پژوهش و فناوری وزارت متبوع اعلام دارند.

– از مسوولان قوای سه گانه تقاضا داریم از برنامه های موازی سایر دستگاه ها که موجب تضعیف حریم دانشگاه و مراکز پژوهشی و فناوری می شود جلوگیری کنند. 

– با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی بخش قابل توجهی از رشته های دانشگاهی و دانشجویی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را تشکیل می دهد، بازسازی زیرساخت های پژوهشی آنها بر اساس برنامه های راهبردی آن مراکز از نظر مالی، نرم افزاری و سخت افزاری ضروری است.

– پیشنهاد می شود شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در طرح های کلان ملی از توانایی های تمامی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استفاده کند

– با توجه به اهمیت جایگاه، قانون شرکت های دانش بنیان، از تمامی دستگاه های ذیربط درخواست می شود نسبت به اجرایی کردن قانون فوق اقدام جدی به عمل آورند و شرکت های فوق از نظر نرم افزاری، سخت افزاری و مالی مورد حمایت قرار گیرند. 

– با توجه به ضرورت ساماندهی فعالیت های پژوهشی دوره های تحصیلات تکمیلی در جهت نیازهای پژوهش و فناوری کشور، لازم است مدیریت و برنامه ریزی رساله ها و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی پس از طی کردن دوره آموزشی به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ها منتقل شود.

– به منظور عملیاتی کردن ارتباط بین دانشگاه ها، مراکز پژوهش و فناوری با جامعه و صنعت لازم است شورای ارتباط دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، بخش خصوصی و دستگاه های اجرایی در هر استان با حضور در دانشگاه های مادر و به ریاست استانداران تشکیل شود.

– ضروری است دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری در جهت جذب یک درصد سهم اعتبارات پژوهش و فناوری در دستگاه های اجرایی تلاش جدی به عمل آورده و مراحل پیشرفت کار را به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش کنند.

چهل و هفتمین اجلاس سراسری معاونان پژوهشی دانشگاه ها، روسای پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و موسسات آموزش عالی کشور پنجم و ششم خرداد در کرمان برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا