ژنتیک نقش چندانی در طول عمر ندارد

فکر می‌کنید به دلیل اینکه مادربزرگ یا پدربزرگ شما به کهن‌سالی رسیده‌اند، شما نیز عمری طولانی خواهید داشت؟ در این مورد خیلی مطمئن نباشید زیرا ژنتیک فقط تأثیر کوچکی روی طول عمر دارد، نتایج یک مطالعه جدید که در آن بیش از 400 میلیون نفر موردمطالعه قرار گرفتند، نشان می‌دهد بیش از 90 درصد از طول عمر انسان تحت تأثیر شرایط زندگی بوده و تنها 10 درصد این موضوع به مسائل ژنتیکی و دی ان ای مرتبط می‌شود.

کتی بل (Cathy Ball)، یکی از همکاران این گروه پژوهشی در این رابطه گفت: «ما می‌دانیم افرادی که خانواده‌هایشان در این تحقیق موردبررسی قرارگرفته‌اند به موضوع طول عمر بسیار علاقه‌مند هستند.»

پژوهشگران مرکز مطالعات زندگی کالیکو (Calico Life Sciences) که یکی از شرکت‌های تحت  سرمایه‌گذاری گوگل محسوب شده و درزمینهٔ زیست‌شناسی پیری مطالعه می‌کند، با پژوهشگران مرکز مطالعاتی Ancestry، به بررسی تأثیر ژنتیک در طول عمر می‌پردازند. آن‌ها با تجزیه‌وتحلیل ساختارهای خانوادگی و شجره‌نامه  افراد مختلف که شامل سال تولد، سال‌مرگ، محل تولد و ارتباطات خانوادگی  بود، اطلاعات  439 میلیون و 361 هزار و 203 نفر  را تجزیه‌وتحلیل کردند.

کتی بل در این رابطه گفت: جامعه مطالعاتی بسیار وسیع و دامنه پایگاه داده‌های موردبررسی قرارگرفته،  دانشمندان مرکز کالیکو را قادر ساخت تا بیش از توالی نسل‌ها به  شرایط خانواده‌ها نگاه کرده و طول عمر را نه‌فقط در اعضای خانواده، بلکه بر اساس شرایط و موقعیت افراد موردبررسی قرار دهند.

اعضای این گروه پژوهشی بر اساس محاسبات ریاضی و آماری دریافتند که درزمینهٔ طول عمر و مرگ، تأثیرات ژنتیکی بین خواهران و برادران و عموزاده‌ها، حداکثر بین 20 تا 30 درصد بوده و این رقم در گروه‌های خانوادگی دورتر و جنس مخالف، حدود 15 درصد خواهد بود.

در این مطالعات مشخص شد که میزان طول عمر افراد با همسرانشان شباهت بیشتری داشته و به نسبت خواهران و برادران، نزدیک‌تر است و این موضوع احتمالاً به دلیل وجود سبک زندگی مشترک و رژیم غذایی یکسان بین همسران است و به همین دلیل انتخاب مناسب همسر دارای اهمیت زیادی در نوع زندگی انسان است.

بدیهی است، هیچ‌کس نمی‌داند شریک زندگی‌اش در چه زمانی خواهد مرد، بنابراین در این مورد، مطالعه صفات ثانویه بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال، درآمد و شرایط اقتصادی تأثیر زیادی در طول عمر افراد دارد زیرا این موضوع تا حد زیادی بر نحوه تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی تأثیر دارد. نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که از خانواده‌هایی با درآمد برابر هستند، تمایل بیشتری به ازدواج با یکدیگر را دارند، این امر طول عمر مشابهی را در رابطه با خانواده‌های غیر هم‌خون نشان می‌دهد.

در این مطالعات پژوهشگران دریافتند که تأثیر مستقیم وراثت و مسائل ژنتیکی در طول عمر افراد، تنها 7 درصد و شاید کمتر باشد. در حقیقت باید پذیرفت که ژن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند از مرگ زودهنگام شما جلوگیری کنند.

دیوید ملزر (David Melzer)، استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر در انگلستان  درباره این مسئله می‌گوید: «ما به دنبال سرنخ‌هایی برای کشف پیری و فرایندهای دخیل در آن هستیم.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی ژنتیک journal Genetics منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: cnn