آسیب های روانی: مهمترین پیامد اجتماعی زلزله

دکتر مهدی زارع، مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و دبیر برگزاری مراسم جایزه عکاشه در نشست خبری جایزه عکاشه گفت: مراسم جایزه عکاشه به منظور تقدیر از نیم قرن فعالیت دکتر بهرام عکاشه، نخستین زلزله شناس ایران، با حمایت سازمان مدیریت بحران شهر تهران، هفته آینده بیست و یکم آبان در سالن مدیریت بحران منطقه شش تهران برگزار می شود.

وی افزود: در ابتدای این مراسم، سمیناری برگزاری می شود. در این سمینار دستاوردهای علمی یکسال گذشته زلزله کرمانشاه مرور و جنبه های مختلف زلزله شناسی، مساله خرابی سازه ها، پیامدهای اجتماعی، جنبه های روانی و عرصه مدیریت بحران مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت. پس از آن مراسم تقدیر و ارج نهادن از فعالیت های دکتر عکاشه برگزار خواهد شد.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله عنوان کرد: مهمترین دستاورد این برنامه ارج نهادن از نیم قرن فعالیت این استاد گرامی است. فردی که دلسوز این مرز و بوم بوده و با ترک نکردن میهن باعث شده نسل های بعدی در مسیر فعالیت های ایشان گام های ارزنده ای بردارند.

وی درباره انتخاب منتخبان این جایزه گفت: هم اکنون هیات امنایی از اساتید دانشگاه های مختلف زلزله شناسی و غیر زلزله شناسی در زمینه ایمنی، معماری، بهداشت، ارتباطات و رسانه تشکیل داده شده تا این افراد اهدای انتخاب برگزیدن کاندیدها را بر عهده داشته باشند و نخستین جایزه دکتر عکاشه به دست خودشان افتتاح و به این افراد تعلق بگیرد.

این عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در نخستین دوره بنا داریم به سه تا چهار نفر از متخصصانی که روی زلزله های ایران فعالیت داشته اند این جایزه را اهدا کنیم. همچنین بنا داریم این جایزه را سالانه همزمان با  روز بیست و یکم آبان به افراد متخصص، به خصوص جوانانی که در زمینه زلزله های ایران فعالیت کرده اند اهدا کنیم.

به گفته وی، این جایزه هم اکنون جنبه معنوی دارد و تنها اعتباری است که به لحاظ علمی به فعالان این عرصه اهدا می شود. امیدواریم طی سال های آینده با راه اندازی بنیاد دکتر عکاشه و اجرای بحث وقف علمی این جایزه ارزش مالی نیز پیدا کند.

پیامدهای اجتماعی که زلزله تهران به دنبال داشت

زارع در بخشی از سخنان خود به مهمترین رویداد پس از زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: زلزله 29 آذر تهران که چهل روز پس از زلزله کرمانشاه رخ داد، مورد توجه زیادی واقع شد زیرا حدود بیست میلیون نفر مردم ایران این زلزله را احساس کردند. هرچند این زلزله با بزرگای 5/6 اصلا مساله عجیب و غریبی نبود اما همین زلزله دو نفر تلفات به همراه داشت؛ یک نفر بر اثر سکته قلبی و دیگری به علت زیر دست و پا ماندن.

وی افزود: از دیگر تبعات این زلزله، تشدید آلودگی هوا و رکورد فروش بنزین در آن شب بود. به طوری که آلوده ترین روز تهران در سال گذشته را به ثبت رساند. این مساله خود تبعات دیگری به همراه داشت. رکورد ثبت  تعداد متوفی ها به بهشت زهرا بر اثر آلودگی هوا نیز افزایش یافت و تعداد متوفیان از 170 نفر به 220 نفر رسید.

این استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بیان کرد: همچنین زلزله تبعات گسترده و زیادی دیگری به همراه دارد. به عنوان مثال هم اکنون حدود 10 درصد جمعیت تهران(دو میلیون نفر از بیست میلیون نفر) دچار آسیب های روانی هستند. اگر از این میزان فقط یک درصد زلزله را حس کنند با دویست هزار نفر مواجه خواهیم بود که هنگام وقوع زلزله دچار حملات عصبی استرس و بی خوابی خواهند شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون شهر تهران نه گسل فعال دارد که هر سه هزار سال یکبار زلزله بزرگی در این نقطه رخ می دهد. از آخرین زلزله بزرگ شهر تهران سه هزارو دویست سال گذشته است بنابراین با دید محافظه کارانه و با در نظر گرفتن تمام جنبه های احتیاط باید خودمان را آماده زلزله تهران کنیم.

وی در پایان گفت: مساله ای مانند مدیریت بحران بسیار پیچیده و چندگانه است و تنها از فرد خاصی نمی توان انتظار داشت که همه این مشکل ها را برطرف کند. حتما راه حلی برای زلزله تهران وجود دارد. تمام کوشش ما در این جهت است. امیدواریم تمام این کوشش ها به مطالبه اجتماعی تبدیل شوند و جامعه به تدریج از سطح آمادگی و تاب آوری از هرگونه زلزله برخوردار شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا