کپلر در مجموع ۲۸۱۸ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده است

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایسنا، این فضاپیما در طول فعالیت خود توانست برای نخستین بار پنجره‌ای از وجود سیاره‌های دیگر در خارج از منظومه شمسی را به روی ما بگشاید. ماه گذشته ناسا کپلر را در وضعیت خواب قرار داده بود زیرا این فضاپیما در وضعیت ایمن قرار گرفته بود.

ناسا اعلام کرده بود که سوخت کپلر در آینده‌ای نزدیک به اتمام می‌رسد ولی زمان دقیق آن مشخص نبود.حال هفته گذشته پس از هفته‌ها سردرگمی در مورد فرجام این فضاپیما، ناسا رسما اعلام کرد که سوخت "کپلر" به اتمام رسیده است.

 تلسکوپ فضایی "کپلر"(Kepler) ناسا پس از پیدا کردن سیارات فراخورشیدی فراوان که به دور ستارگان می‌چرخند، بازنشسته شد، اما اطلاعاتی که در طول سالها جمع آوری کرده است، به ستاره شناسان کمک خواهد کرد.

"بایگانی تلسکوپ‌های فضایی Mikulski "یا "MAST"در "موسسه علوم تلسکوپ فضایی"(Space Telescope Science Institute)، قصد دارد در آینده نزدیک داده‌های جمع آوری شده نزدیک به یک دهه کپلر از مشاهدات فضای عمیق را در دسترس عموم قرار دهد. این امر دانشمندان را قادر می‌سازد تا اطلاعات جدیدی را کشف کنند.

تا به امروز، کپلر در مجموع ۲۸۱۸ "سیاره فراخورشیدی"(exoplanets) را کشف کرده است.سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره(غیر از خورشید) در حال گردش‌ است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیاره فراخورشیدی در سال ۱۹۸۸ انجام شد با این حال، نخستین تایید در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت. مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی جزو موضوعات نوین در دانش اخترشناسی‌است. نخستین سیاره فراخورشیدی در اوایل دهه ۹۰ میلادی کشف شد و از سال ۲۰۰۲ علاوه بر کشف، بررسی شخصیت پردازی این سیاره‌ها نیز آغاز شد.

کپلر بر روی ستارگان نزدیک "صورت فلکی ماکیان"(constellation Cygnus) متمرکز بود.ماکیان یکی از صور فلکی شمالی است که شبیه قویی است که در حال پرواز به سمت جنوب کهکشان راه شیری است.مأموریت ۶۰۰ میلیارد دلاری کپلر در ماه مارس ۲۰۰۹ با هدف کمک به شناخت سیاره‌های مشابه با زمین در سراسر کهکشان راه شیری راه‌اندازی شد.

کپلر طی ماموریت خود، به طور پیوسته ۱۵۰ هزار ستاره را زیر نظر گرفت و داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که منجر به شناسایی بیش از دو هزار سیاره فراخورشیدی تایید شد که ممکن است در برخی از آنها حیات فرازمینی نیز وجود داشته باشد.این مشاهدات در ماه مه ۲۰۱۳، هنگامی که دومین چرخ از چهار چرخ کنترلی واکنشی کپلر نتوانست کار خود را درست انجام دهد، متوقف شد که موجب شد توانایی جهت‌گیری دقیق فضاپیما از بین برود.

در سال ۲۰۱۴، ناسا یک ماموریت گسترده با نام ۲ K را شروع کرد که طی آن، کپلر بسیاری از پدیده‌های کیهانی را در یک دوره ۸۰ روزه رصد کرد.اوایل ماه اکتبر بود که آخرین اطلاعات به دست آمده از کپلر با موفقیت به زمین رسید.مقامات ناسا اظهار کرده‌اند که بازنشستگی کپلر به معنای پایان اکتشافات آن نیست و در آینده تحقیقاتی براساس شواهد به دست آمده از کپلر انجام خواهد شد.

گفتنی است، ناسا ماهواره کشف و شناسایی سیارات فراخورشیدی موسوم به "تس"(TESS) را به عنوان جانشین "کپلر" انتخاب کرده است.این ماهوراه کاوشگر نیز در ۱۹ آوریل سال جاری به فضا پرتاب شد. هدف تس نیز جست‌وجوی سیاره‌های فراخورشیدی است. "بایگانی تلسکوپ‌های فضایی Mikulski" همچنین اطلاعاتی را که توسط تلسکوپ فضایی تس گردآوری می‌شود را نیز جمع آوری خواهد کرد.

در مقایسه با سیارات فراخورشیدی که تاکنون پیدا شده‌اند، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا