رینوتکس2018 بستری برای ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، اهمیت و نقش حیاتی دانش، نوآوری و فناوری در توسعه اقتصادی کشورها بر کسی پوشیده نیست و با توجه به عمر کوتاه بسیاری از پیشرفت های فناورانه و تغییرات سریع در دنیای ابداعات و اختراعات، برپایی نمایشگاه های نوآوری و فناوری همچون «رینوتکس 2018»، بستری برای ایجاد ارتباط دانشگاه با صنعت و تبدیل ایده به محصول به شمار می رود.

از این منظر، عرضه و نمایش ابداعات، اختراعات و ایده ها در نمایشگاه های فناوری و نوآوری می تواند در تجاری سازی آنها گام مهمی تلقی شود و به مزیت های رقابتی شرکت ها و صنایع در بازار تبدیل شود و در این مسیر نباید از نقش دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی غافل ماند.
از سوی دیگر، ترکیب نوآوری با توسعه کسب و کار، منجر به ظهور ساختار تولیدی مبتنی بر فناوری، ایجاد شغل و در نهایت کسب ثروت از طریق ورود محصول یا خدمت به بازار می شود.
صاحب نظران معتقدند تجاری ‌سازی فناوری‌های پیشرفته علاوه بر توسعه و پیشرفت واحدهای صنعتی و خدماتی و افزایش قدرت رقابتی آن ها در بازار در تسهیل روند تولید محصول و سودآوری آنان نیز نقش مهمی ایفا می کند.
با این نگاه، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عمدتا به عنوان مبدا اولیه تولید فناوری های جدید، به ارتباط تنگاتنگ با شرکت ها و صنایع و در اختیار داشتن محلی برای عرضه این نوآوری ها به صاحبان صنایع و شرکت ها نیاز دارند و برپایی نمایشگاه های فناوری و نوآوری مانند «رینوتکس» تبریز می تواند در این روند به عنوان کاتالیزور عمل کند.
نمایشگاه بین المللی تبریز چند روزی است که میزبان ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی موسوم به «رینوتکس 2018» برای عرضه ایده ها و خلاقیت های نوآورانه و فناوری های جدید است.
جمعی از بازدید کنندگان از این نمایشگاه با تاکید بر اهمیت برپایی چنین نمایشگاه هایی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با واحدهای صنعتی و خدماتی، آن را بستری برای تجاری سازی ایده ها و فناوری ها می دانند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از این نمایشگاه با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، می گوید: در شرایط جدید حد و مرزی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نداریم و در سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز دانش فناوری، ارتباط دانشگاه با صنعت و تبدیل ایده به محصول جا افتاده است.
رضا رحمانی با بیان اینکه در قوانین توسعه نیز بر بالا رفتن سهم دانش تاکید شده است، می افزاید: دنیای کنونی رقابت بین شرکت‌ها بوده و نه کشورها و انقلاب چهارم صنعتی زندگی را به نحوی اساسی دگرگون می کند که اگر نجنبیم به مشکل خواهیم خورد.
وی با بیان اینکه هر تولید و صنعتی برای پیشرفت و اوج گرفتن نیاز به فناوری و صادرات دارد، یادآوری می کند: از حدود یک هزار شرکت دانش بنیان کشور بیش از 200 مورد در حوزه تولید فعالیت دارند و برای تقویت آنان باید از جوانان کمک و ایده بگیریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با بخش خصوصی و صنایع اظهار می کند: خوشه‌های فناورانه باید جدی گرفته شود.
مدیر موسسه فناوری و ارتباطات آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان نیز با بیان اینکه علاقه مند به همکاری‌های علمی فناورانه با ایران هستیم، ادامه می دهد: تلاش می کنیم از سال آینده فناوری‌های جمهوری آذربایجان را در نمایشگاه ربع رشیدی ارایه کنیم.
پروفسور توفیق کاظم اف می افزاید: هر سال به کیفیت برگزاری این نمایشگاه افزوده می‌شود و امسال نیز طرح‌های بسیار خوبی در آن ارایه شده است و فناوری های بخش فناوری اطلاعات توجهم را به خود جلب کرد.
مدیر سیستم‌های اتوماسیون آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان نیز در بازدید از «رینوتکس 2018» می گوید: در بخش فناوری اطلاعات با طرح‌های زیادی از جمله طرح «شبیه سازی آموزش رانندگی» آشنا شدم.
فیرودین آقایف اضافه می کند: سطح فناوری ایران بسیار خوب بوده و در این نمایشگاه طرح‌های بسیار جالبی در معرض نمایش قرار گرفته و امید است شرایط برای همکاری‌های مشترک جمهوری آذربایجان با ایران در زمینه فناوری فراهم شود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از نمایشگاه فناورانه «رینوتکس 2018» تبریز با تاکید بر ضرورت حمایت از جوانان ایده پرداز و فناور، می گوید: برای سرپا ایستادن، گسترش ایده‌ها و ورود جوانان به بازار باید از آنان حمایت کرد تا در آینده چندین برابر سرمایه‌گذاری، درآمد کسب کنیم.
مسعود پزشکیان با اشاره به اهمیت برپایی این نمایشگاه برای ایجاد ارتباط دانشگاه و مراکز تحقیقاتی با صنایع و تجاری سازی ایده ها تاکید می کند: برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی در شرایط کنونی که کشور با تحریم دشمنان مواجه می باشد، مانند نیاز انسان به هوا برای رشد و پیشرفت صنایع کشور ضروری است.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نمایشگاه رینوتکس، شکارچی فرصت‌ها برای صنعت، تولید، بخش خصوصی و دولت است، معتقد است همت علاقه مندان و بخش خصوصی در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی همواره می‌تواند جلوتر از تصمیمات دولت در این عرصه باشد.
معصومه آقاپور از بخش خصوصی خواست که پیوند دهنده سه راس مثلث طلایی صنعت، دانش بنیان و تولید باشند.
وی اظهار می کند: این نمایشگاه در شمال غرب کشور به یک برند تبدیل شده و امسال نیز از 29 استان و 6 کشور در آن حضور دارند.
آقاپور با بیان اینکه هنوز با اهداف مشخص شده و ایده‌آل «رینوتسک» فاصله داریم، ادامه می دهد: هنوز نتوانسته ایم در برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی به نمره عالی دست یابیم که عوامل داخلی و خارجی در این زمینه تاثیرگذار هستند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در بازدید از این نمایشگاه می گوید: ایده‌های ارائه شده در بخش عمرانی در این نمایشگاه امیدبخش بوده و باید برای صنعتی‌سازی آن‌ها تلاش کرد.
جواد رحمتی اضافه می کند: نمایشگاه ربع رشیدی، حلقه واسطی است که صنایع می‌توانند با بهره‌گیری از این فرصت با دانش و ایده جوانان کشور آشنا شده و از آن برای رفع نیازهای صنعت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه فضا را برای عرضه فناوری‌های جدید جوانان فراهم کرده است، تشریح می کند: در بخش فناوری تا حدودی از دنیا عقب هستیم و این نمایشگاه فرصتی برای استفاده از نوآوری‌های جدید برای توسعه استان است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: در حوزه های مختلف بتن، آسفالت، نوآوری ساختمان و سایر بخش های عمرانی در دنیا پیشرفت حاصل شده و مراکز تحقیقاتی کشورمان نیز به دنبال بومی‌سازی این یافته‌های جدید هستند و در کنار آن تولید فکر نیز انجام می‌شود.
رحمتی ادامه می دهد: طرح‌های خوبی در حوزه بتن نیز در نمایشگاه ربع رشیدی ارایه شده که به عنوان مثال با استفاده از نانو تکنولوژی سبک‌سازی بتن انجام شده است.
فرماندار تبریز نیز با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در اولویت فرمانداری قرار دارد، می گوید: نمایشگاه ربع رشیدی در زمینه دانش و فناوری بوده که نه تنها برای تبریز بلکه برای استان و کشور مزایایی دارد.
علیار راستگو با اشاره به ارایه طرح‌ها و فناوری های جدید و متناسب با علم و دانش در این نمایشگاه از نقاط مختلف کشور ادامه می دهد: در ششمین دوره نمایشگاه ربع رشیدی حدود 700 طرح از تبریز ارایه شده و یکی از اولویت‌های کاری فرمانداری توجه به اقتصاد دانش بنیان است.
وی یادآوری می کند: در جلسه‌ای با رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مقرر شد فعالیت‌های جدید در راستای حمایت از فناوری و شرکت‌های دانش بنیان انجام شود.
ششمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی ( رینوتکس 2018) از 10 تا 14 آبان در محل نمایشگاه بین المللی تبریز در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا