پارک ملی دریاچه ارومیه میزبان مهاجرت پلیکان های سفید

به گزارش سیناپرس ، امید یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آذربایجان غربی در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، افزود: پلیکان های سفید از عرض های شمالی و مناطق قفقاز و آسیای میانه با هدف مهاجرت به مناطق گرم تر و برای زمستان گذرانی از این استان عبور می کنند.

وی ادامه داد: پلیکان های سفید در صورت وجود شرایط زیستی در استان فرود می آیند و تا بهار آینده در آذربایجان غربی می مانند.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر شرایط زیستی برای زمستان گذرانی پلیکان ها در دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن مساعد است، اضافه کرد: اگر شرایط زیستی اعم از غذا و زیستگاه های امن برای پلیکان ها فراهم نباشد، بیشتر پلیکان ها برای زیست به عرض های جنوبی تر می روند و تا اسفند ماه در مناطق جنوبی زیست می کنند.
یوسفی گفت: اغلب پلیکان های سفید بومی مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری هستند و پس از بازگشت از مناطق جنوبی نسبت به جوجه آوری در زیستگاه های خود و بزرگ کردن جوجه هایشان اقدام می کنند.
وی با بیان اینکه در پارک ملی دریاچه ارومیه تنوع پرندگان حمایت شده و در خطر انقراضی چون پلیکان خاکستری،‌ پلیکان سفید و غاز پیشانی سفید بالاست، گفت: حفاظت از این گونه ها توسط دوستداران طبیعت و محیط بانان به صورت جدی در ایام مختلف سال و به ویژه زمستان انجام می شود.
وی با اشاره به سرشماری پرندگان مهاجر در دی ماه، گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت و احتمال شیوع بیماری ها تاکنون گزارشی از مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای فوق حاد در بین جمعیت پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر مشاهده نشده است.
وی همچنین از مردم استان خواست تا در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را به اداره کل دامپزشکی یا محیط زیست استان اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا پارک ملی دریاچه ارومیه با پنج هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت، همه ساله میزبان انواع پرندگان از جمله فلامینگوها و پلیکان هاست.
پلیکان سفید یا همان مرغ سقای سفید بزرگ (Pelecanus onocrotalus) یک پرنده از خانواده مرغ‌ سقاییان است؛ محل زندگی آن از جنوب شرق اروپا تا سراسر آسیا و آفریقا و در باتلاق ها و دریاچه‌های کم‌عمق است. مرغ سقاهای سفید بزرگ در هنگام کوچ به شکل منظم در یک خط یا دایره ‌وار حرکت می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا