علم در 15 آبان ماه

  • روز جهانی جلوگیری از تخریب محیط زیست در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه

سال 2001 ، روز ششم نوامبر را به عنوان «روز جهانی پیشگیری از سوء استفاده  از محیط زیست به هنگام جنگ و درگیری‌های مسلحانه» نام‌گذاری کرده اند تا به  افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به تأثیرات زیان‌بار جنگ برمحیط زیست و منابع طبیعی و همچنین سوء استفاده‌ها و بهره برداری‌های نابه جایی که از این منابع به هنگام جنگ‌ها صورت می‌گیرد، بیشتر تاکید شود.

  • روز وقف

روز 27 صفر و یک روز قبل از رحلت پیامبر اکرم (ص) به عنوان روز وقف در کشور نامگذاری شده است.سهم عمده ای از موقوفات در کشورهای اسلامی، به ایجاد و تقویت مراکز علمی و مدارس دینی اختصاص دارد. در گذشته نیز صدها مدرسه بزرگ و کوچک در روزگار خلافت عباسیان و پس از آن، از نظامیه بغداد گرفته تا دارالعلمهای بخارا و سمرقند، عمدتا از محل موقوفات اداره می شدند و حکیمان و دانشمندان به نامی چون ابن سینا و شیخ مصلح الدین سعدی در این مدارس وقفی به شکوفایی رسیده و شهره خاص و عام گشته اند.

در حقیقت، بسیاری از نوابغ و استعدادهای درخشان جهان اسلام و به ویژه ایران، که لوازم کافی را برای تحصیل علم نداشته اند، با استفاده رایگان از امکانات موقوفی زمانه خویش، به مدارج عالی علمی رسیده اند. آورده اند که خواجه نظام الملک توسی پس از آنکه مدرسه نظامیه بغداد را ساخت، دستور داد در اطراف آن، بازار و دکان و گرمابه بسازند و همه آنها را وقف مدرسه کرد تا از محل آنها، حقوق استادان و مخارج روزانه مدرسه را تأمین کنند.

  • درگذشت هانس کارل اویلر شلپین

هانس کارل اگوست سیمون فون اویلر شلپین ۱۵ فوریه ۱۸۷۳بود. وی بیوشیمیست متولد آلمان هست که بعدها به سوئد مهاجرت کرد و شهروند این کشور شد. او در سال ۱۹۲۹ برای تحقیقات در عرصه تخمیر قند و آنزیمهای تخمیرکننده موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. او استاد شیمی عمومی و آلی در دانشگاه استکهلم ۱۹۰۶–۱۹۴۱ و مدیر مؤسسه خود در زمینه تحقیقات شیمی آلی ۱۹۳۸–۱۹۴۸ بود.او در ۶ نوامبر ۱۹۶۴ درگذشت.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا