کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی همچنان در انتظار تامین اعتبار

سینا پرس: برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در دریای عرب (در شمال شرقی اقیانوس هند) و اقیانوس هند و ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال 88 طرح کلان کشتی اقیانوس پیما به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارایه و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم با اختصاص 20 میلیارد تومان از اردیبهشت سال 90 آغاز شد تا ایران هم به جمع کشورهای صاحب این فناوری بپیوندد.

انجام مطالعات روی آب های آزاد

دکتر عباس نوبختی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، نماینده موسسه ملی اقیانوس‌شناسی در IOGOOS و مجری این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره این شناور تحقیقاتی گفت: این شناور تحقیقاتی 50 متر طول و 10 متر عرض و 12 متر ارتفاع و4 آزمایشگاه تحقیقاتی دارد.

وی افزود: این شناور تحقیقاتی می تواند با آب و سوخت کامل و 27 نفر ظرفیت، 45 روز کامل سوار بر آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند،3 هزار مایل دریایی را طی کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر اغلب کشورهای پیشرو چند اقیانوس پیمای تحقیقاتی در ابعاد مختلف دارند مثلا کشور آمریکا بیش از 100 کشتی تحقیقاتی برای انجام مطالعات به روی آب های آزاد دارد. این شناور تحقیقاتی در مقایسه با این کشتی ها در سطح متوسط است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، نمونه برداری رسوب، تعیین غلظت و شوری، آنالیز جریان ها، بررسی دما و چگالی، شناسایی و چگونگی شکل گیری معادن، شناسایی بستر دریاها برای عملیات لوله کشی و انتقال گاز و نفت، بررسی نشت سکوهای نفتی، آنالیز گونه های بومی را از مهمترین ماموریت های این کشتی برشمرد وگفت: قرار است این شناور در تعدادی از شاخه ‏های اقیانوس ‏شناسی از جمله فیزیک، شیمی، زمین‏شناسی، زیست‏ شناسی، محیط زیست، هواشناسی، ژئوفیزیک و نقشه برداری دریایی فعالیت کند.

پیدا و پنهان پیشرفت یک طرح کلان ملی

هرچند هم اکنون ساخت این کشتی فاز نهایی خود را سپری می کند و چند قدم به آب اندازی فاصله دارد اما همچنان وعده های به راه اندازی آن به تاخیر افتاده است.

دکتر وحید چگینی، رییس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در پاسخ به این سوال که چرا وعده های به آب اندازی این شناور به تاخیر افتاده است، گفت: هم اکنون این شناور از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است اما هنوز به دلیل تکمیل نشدن ساخت پروانه و شفت به آب انداخته نشده است.

وی افزود: از طرفی ما برای خرید و نصب دستگاه های عمق یاب این شناور به 6 میلیارد تومان دیگر هم نیاز داریم. تا این اعتبار تامین نشود، امکان به آب اندازی این شناور وجود ندارد.

چگینی اظهار کرد: پژوهشگاه ما، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سازنده این شناور به جد پیگیر تامین این اعتبار هستیم. منتها اختصاص چنین اعتباری کار چندان آسانی نیست زیرا تامین اعتبار برای ساخت قطعات، شرایط اقتصادی کشور و تحریم های موجود باعث شده اند تا پرداخت این بودجه در اولویت ها قرار بگیرد.

وی گفت: در صورت رفع مشکلات و تامین اعتبار مورد نیاز این شناور تحقیقاتی تا پایان امسال به آب انداخته می شود.

وی در پایان درباره اهمیت ساخت این شناور تحقیقاتی گفت: ساخت این کشتی به دلیل دستیابی دانشمندان به دانش فنی و بومی این تکنولوژی و بی نیازی کشور از بیگانگان و همچنین پیوستن به کشورهای صاحب این فناوری از اهمیت زیادی برخوردار است.

گزارش از: فرزانه صدقی