نمایشگاه علوم و فناوری در دانشگاه علامه افتتاح شد

این نمایشگاه  به مدت 2 روز متوالی (13 و 14 آبان ماه) با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردهای علوم قدیم و جدید و آشنایی علاقه مندان به خصوص دانشجویان با این دستاورد های علمی در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی پذیرای عموم علاقه مندان می باشد،

در ابتدای مراسم افتتاحیه، دکتر هادی خانیکی، رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو و دکتر مهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی از دستاوردهای موزه در این نمایشگاه دیدن کردند و نمایندگان موزه توضیحات تخصصی درباره هرکدام از این دستاورد های علمی ارائه کردند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه برای آشنایی بیشتر با این نمایشگاه و کسب اطلاعات درباره فرآیند برگزاری، با رئیس اداره نمایشگاه های سیار موزه علوم و فناوری و همچنین دبیرکرسی،گفتگو کردیم.

صالح فرامرزی،رئیس نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا این اولین همکاری موزه با دانشگاه ها است گفت:  ما قبلا صرف نظر از هفته علم و بدون مناسبت،برنامه های مشابهی با دانشگاه ها داشته ایم.اینکه بتوانیم نمایشگاه های سیار را داخل مراکز علمی و فرهنگی برگزار کنیم از اصلی ترین اهدافمان محسوب می شود. ما این کار را هم در سطح شهر تهران و هم شهرستان ها انجام داده ایم.

رئیس اداره نمایشگاه های سیار موزه علوم و فناوری، درباره چگونگی برگزاری این نمایشگاه ها و تاریخچه آن توضیح داد: نمایشگاه سیار ما از سال 91 با هدف معرفی موزه(با توجه به اینکه موزه نوپایی است)شروع به کار کرد.دلیل اینکه ما به شهرستان ها می رفتیم، این بود که آن ها به مجموعه ما در تهران دسترسی نداشتند و سعی کردیم، اطلاعات خودمان را در سطح شهرستان ها تقسیم کنیم و به جغرافیای شهر تهران محدود نشویم.

وی در ادامه گفت: تاکنون 18 نمایشگاه شهرستانی را در مراکز علمی و فرهنگی مختلف مثل دانشگاه ها و شهرداری ها برگزار کرده ایم.نمایشگاه های اصلی ما بیش از 60 اثر در حوزه علوم قدیم و جدید دارد.

فرامرزی در پایان با اشاره به اینکه متولی اصلی این نمایشگاه موزه علوم و فناوری است درباره همکاری این موزه با یونسکو گفت: تا به حال به صورت نمایشگاهی با یونسکو همکاری نداشته ایم و فقط توانستیم در این دانشکده و با همکاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو، این نمایشگاه را برگزار کنیم.

در ادامه دکتر زرین زردار، دبیر کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو، گفت: رویداد هفته علم و فناوری یکی از فعالیت هایی است که این کرسی با موزه علوم و فناوری انجام می دهد.

وی درباره عدم حضور نمایندگان یونسکو در این مراسم گفت: لزومی ندارد که نمایندگان یونسکو حضور داشته باشند، معمولا شیوه کار کرسی ها به این ترتیب است که یک سری کارها را در حوزه آموزش، پژوهش یا رویداد انجام می دهند و به دفتر پاریس گزارش می دهند.

وی در ادامه افزود: این اولین همکاری دانشکده ما با موزه علوم و فناوری است و در واقع  با آمدن کرسی ارتباطات و علم یونسکو، این قبیل همکاری ها اهمیت پیدا کرد.

دکتر زردار درباره برنامه های دیگر این کرسی در هفته علم، گفت: اکران و نقد روانکاوانه فیلم "تلقین"، نشست علم و فرهنگ عمومی و نقد کتاب "مقابله با نفرت پراکنی اینترنتی" را در طول هفته علم برگزار می کنیم.

وی درباره برنامه های گوناگون دانشکده علوم ارتباطات با یونسکو گفت: برنامه های ما هنوز در مرحله پروپوزال یا طرح هستند، احتمالا با همکاری یونسکو، کارگاه های ملی و بین المللی از جمله کارگاه هایی در حوزه ارتباطات سلامت و اخبار جعلی،برگزار خواهیم کرد. این برنامه ها احتمالا سال آینده برگزار می شوند.

دبیر کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو درباره مشارکت دانشجویان در برنامه های علمی این کرسی افزود: قرار است فرصتی برای همکاری با دانشجویان فراهم کنیم.به همین منظور سایتی مجزا برای کرسی ارتباطات علم و فناوری در نظر گرفته شده که طی هفته های آینده افتتاح می شود .این سایت قرار است به مرجع حوزه ارتباطات علم و فناوری و فضای خوبی برای همکاری پاره وقت دانشجویان و پژوهشگران این حوزه تبدیل شود. دانشجویان همه مقاطع می توانند برای این سایت محتوای علمی و پژوهشی تولید کنند.

 

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا