70 درصد اکوسیستم‌ بکر جهان در 5 کشور

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند (استرالیا) و انجمن حفاظت از حیات وحش (WCS) وضعیت اکوسیستم‌های دست‌نخورده سیاره زمین را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد، بیشترین اکوسیستم‌های بکر  سیاره زمین حاوی گونه‌های مختلف در سطوح فراوانی نزدیک به طبیعی، در 5 کشور آمریکا، استرالیا، برزیل، روسیه و کانادا هستند که بیشترین میزان مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی را از خود بروز داده‌اند.

پروفسور جیمز واتسون (James Watson) از دانشکده علوم محیط زیست و زمین دانشگاه کوئینزلند تأکید کرد: . این مناطق بکر، ذخایر مهم اطلاعات ژنتیکی بوده و به عنوان مناطق مرجع برای بازسازی مجدد بخش‌های تخریب‌شده مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: این مناطق از فرآیندهای اکولوژیکی که باعث حفظ تنوع زیستی در طول دوره‌های تکاملی می شوند، حمایت می کنند.

برخی از مناطق بکر و دست‌نخورده تحت حمایت قوانین ملی کشورها قرار دارند، اما در اکثر کشورها به صورت رسمی، برنامه، سیاست یا نقشه‌ درازمدتی برای حفاظت از آنها طراحی و تدوین نشده است.

این نخستین مطالعه‌ای است که تصویر کامل و جهانی از وضعیت مناطق بکر و دست‌نخورده سیاره زمین ارائه کرده و نتایج آن، زنگ هشداری برای سیاست‌گذاران در عرصه بین‌المللی محسوب می شود. این مناطق باقی‌مانده تنها در صورتی مورد محافظت قرار می گیرند که اهمیت آنها در عرصه سیاست بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

نتایج به دست آمده در این مطالعه، لزوم اقدام بین‌المللی فوری برای محافظت از این مناطق بکر و در عین حال، ارزش بالای آنها برای آینده سیاره زمین را مشخص می کند.

حفاظت از مناطق باقی‌مانده نیازمند اقدامات بی‌سابقه، جسورانه و فوری با هدف حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از تغییرات اقلیمی خطرناک و دستیابی به توسعه پایدار است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا