دارو: دغدغه بیماران سرطانی در دور جدید تحریم‌ها

بیماران مبتلا به سرطان می بایست بدون هیچ دغدغه و استرسی، داروهای مورد نیاز خودشان را تهیه و مصرف کنند زیرا، هر گونه استرس و اضطرابی می تواند بیماری آنها را تشدید کند و با توجه به اینکه بیماری سرطان مشکلات خاص خودش را دارد، از همین می بایست هیچ گونه اضطراب و نگرانی در وجود این بیماران نفوذ کند. این روزها، مهم ترین دغدغه بیماران مبتلا به سرطان، داروهایی است که استفاده می کنند.

اخیرا مرکز تحقیقات و تحقیقات سرطان کودکان محک اعلام کرده است از زمان تحریم جدید ایالات متحده به ایران در 6 اوت، والدین هر روز در مورد در دسترس بودن هر گونه دارو برای درمان فرزندانشان و معتبر یا تقلبی بودن داروها  سوال می‌پرسند.

اعمال مجدد تحریم ها، کمبود مواد مخدر به دلیل عدم تمایل شرکت های داروسازی برای مقابله با ایران و افزایش قابل توجه قیمت داروهای انکولوژی (با توجه به کاهش ارزش ریال ایران توسط 70-50 درصد)، ناگزیر منجر به کاهش بقای کودکان مبتلا به سرطان می شود.

خیراندیش و همکارانش نشان دادند که در دوران تحریم قبلی دسترسی به مواد مخدر، واردات مواد خام یا محصولات آنها از جمله داروهای سرطانی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

بر اساس لیست WHO از فهرست داروهای ضروری برای سرطان کودکان، هم اکنون در این بیمارستان و در ماه آینده، عدم وجود آسپارژیناز و مرپاپورپورین از درمان بیماران مبتلا به بیماری های لوسمی جلوگیری می کند. Leukemia یکی از علل عمده سرطان های دوران کودکی در ایران است و بیش از 3500 کودک در سال گذشته درمان شده بودند که همه آنها توسط محک پشتیبانی می شد.

فشار تحریم‌ها نه بر دولت بلکه بر مردم تحمیل است

حق سلامت به‌عنوان یک حق اجتماعی در «اساسنامه‌ سازمان بهداشت جهانی» و «اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر» ذکر شده است. تحریم دارویی نیز نقض اعلامیه حقوق بشر به حساب می‌آید.

دکتر فاطمه هاشمی، رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص با بی‌رحمانه ‌خواندن تحریم‌های آمریکا، این تحریم‌ها را فشار بر مردم و بیماران و ضد شعار حقوق بشر دانست و گفت: فشار این تحریم‌های بی‌رحمانه نه بر دولت و حاکمیت که بر مردم است و آن‌ها را در مضیقه قرار می‌دهد. گرچه آن‌ها می‌گویند که ما دارو را تحریم نمی‌کنیم، ولی وقتی بانک‌ها تحریم می‌شوند خرید دارو و مواد اولیه دارو نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود: خرید مواد اولیه دارو و داروی خارجی نیاز به انتقال ارز، آن‌هم از طریق سیستم بانکی، دارد که با این تحریم‌ها این امکان سلب می‌شود. این موضوع قطعا مشکلی جدی برای واردات دارو و حتی تولید داروهای داخلی ایجاد خواهد کرد، چرا که وقتی مبادله از طریق بانک‌ها انجام نشود تهیه دارو و مواد اولیه دارویی باید از طرق دیگری انجام گیرد و این موضوع نیازمند هزینه بیشتر است. همین امروز گزارشی دریافت کردم که ۲ قلم از داروهای بیماران ام‌اس گران شده است.

وی بیان کرد: تعداد زیادی بیمار خاص داریم که شرایط آن‌ها قطعا متاثر از این وضعیت خواهد بود. غیر از این گروه بیماران دیگری هم هستند که این شرایط اثر مستقیم و غیرمستقیم بر آن‌ها خواهد داشت. همیشه این نگرانی برای بیماران وجود دارد که چگونه داروهای خودشان را تهیه کنند.

رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص اظهار کرد: البته برای بیماران خاص موضوع حیاتی‌تر است، چون آن‌ها باید همیشه دارو مصرف کنند. مثلا بیماران دیابتی باید همیشه قرص بخورند یا از انسولین استفاده کنند یا یک بیمار دیالیزی، برای دیالیزهایش به‌صورت دائمی به صافی‌های دیالیز یا محلول‌های دیالیز نیاز دارد.

وی گفت: این تجهیزات و مواد یا از خارج از کشور تهیه می‌شود یا مواد اولیه آن‌ها وارداتی است، پس با برقراری تحریم‌ها این نگرانی وجود دارد که آیا اساسا این اقلام به‌اندازه کافی در دسترس است یا با چه قیمتی در دسترس خواهد بود؟ در مورد بیماران سرطانی هم همین مشکل وجود دارد چون بسیاری از داروهای این بیماران از خارج از کشور تامین می‌شود.

داروهای ایرانی بهتر است یا خارجی؟

حاشیه های داروهای بیماران مبتلا به سرطان، تنها به خاطر گرانی آنها نیست، بلکه این روزها که بازار دارویی کشور تحت الشعاع تحریم ها قرار دارد، اختلاف نظر بر سر مصرف نوع ایرانی یا خارجی آنهاست.

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس به مهر گفت: حذف داروهای شیمی درمانی خارجی از دفترچه بیمه سیاست نامناسبی است زیرا زمانی که پزشک معالج صلاح می داند از داروی شیمی درمانی خارجی برای درمان استفاه شود نباید بیمار را مجبور کرد از داروهای شیمی درمانی تولید داخل استفاده کند.

 وی با عنوان این مطلب که بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان نگران تامین دارو هستند، افزود: اگر قصد داریم تولید داخلی مورد حمایت و مصرف قرار بگیرد و به خودکفایی برسیم ؛ نباید یه یکباره داروهای خارجی شیمی درمانی را از ساختار بیمه حذف کنیم.

 سلیمی تصریح کرد: تشخیص تجویز دارو بر عهده پزشک است، بنابراین اگر داروی خارجی شیمی درمانی از داخلی برتر است نباید از داروی ایرانی استفاده کرد زیرا سلامت بیماران و نحوه درمان بیماری بسیار حساس است. در واقع، تجویز پزشک در بیماران سرطانی فصل الخطاب است، بنابراین نباید به هیچ وجه ممکن با حذف داروهای شیمی درمانی خارجی از بیمه به این نوع بیماران که بیش از هر مسئله ای به آرامش نیاز دارند ،استرس وارد شود.

 وی ادامه داد: حذف داروهای شیمی درمانی خارجی از دفترچه های بیمه ، مردم را وارد مشکلات سخت اقتصادی می کند .

 سلیمی افزود: متخصصان دارو درکشور باید تمام جوانب مصرف داروهای شیمی درمانی خارجی و داخلی را با یکدیگر مقایسه کنند و اگر کیفیت داروهای شیمی درمانی خارجی برتر از داخلی است نباید به بهانه ای تولید داخلی بیماران سرطانی را مجبور کرد که داروهای ایرانی استفاده کنند.

تولید بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل

دکتر همایون هاشمی، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور با تلاش وزارت بهداشت و درمان و شرکت های داروسازی در داخل تولید می شود.

وی افزود: اکنون به همت داروسازان و مجموعه وزارت بهداشت و درمان ، دارو به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

وی بیان داشت: مشکلات جدی در بخش داروسازی مرتفع شده و کمیسیون بهداشت و درمان و فراکسیون غذا و دارو مشکلات این بخش را رصد می کنند.

هاشمی گفت: عمده نگرانی در بخش تامین ارز برای واردات مواد اولیه و مواد نهایی بود که قرار است به زودی 500 میلیون دلار با نظارت وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان در اختیار شرکت های داروسازی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اکنون شرکت های تولید و بنگاه های واردات دارو همراهی خوبی با دولت دارند.

 رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: اینک مهم ترین دغدغه در بخش قیمت داروها بوده که قرار است در این زمینه تمصیم گیری شود تا مصرف کنندگان دچار مشکل نشوند.

وی بیان داشت: امروز تولید دارو کشور به سمت ساخت داروهای با فناوری بالا پیش می رود که نمونه آن کارخانه اکتوورکو البرزی است. به زودی 12 خط تولیدی داروهای با فناوری بالا دراین کارخانه راه اندازی می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا