ساخت فرودگاهی سبز و فناورانه در قلب تاریخی ترکیه

آنها اعتقاد دارند فرودگاه‌های بین‌المللی نقاط استراتژیک بازاریابی گردشگری کشور محسوب شده و توسعه و ارتقای خدمات در آن باید در اولویت امور صنعت گردشگری کشور قرار گیرد.

کشور ایران دارای امتیازات فراوانی در عرصه گردشگری است، اما علیرغم جاذبه های طبیعی و گردشگری موجود، جایگاه اقتصادی گردشگری ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو در این زمینه از جمله ترکیه بسیار ضعیف است. یکی از سیاست های ترکیه برای جذب گردشگر بیشتر، توسعه زیرساخت های قدرتمند هوایی و تجهیزات به‌روز است.

اولین فاز فرودگاه جدید ترکیه در استانبول دوشنبه هفتم آبان طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان افتتاح شد؛ فرودگاهی که رسانه های ترک از آن به عنوان بزرگ ترین فرودگاه جهان یاد کرده اند.

پیش بینی می شود وقتی که ساخت فرودگاه استانبول تکمیل شده و به روی مسافران باز شود، با فرودگاهی بسیار بزرگ مواجه خواهیم شد که مساحت کل آن به ۷۶٫۵ میلیون متر مربع می رسد. این فرودگاه بزرگ ترین ترمینال جهان در زیر یک سقف را خواهد داشت هر چند افتتاح آن در چندین فاز انجام شده و در ابتدا تنها پروازهای محدودی از طریق آن صورت خواهد گرفت. به گفته سازندگان، این فرودگاه برای بزرگ تر شدن مداوم ساخته شده و قرار است که روزانه بیش از ۲۰۰٫۰۰۰ مسافر از طریق آن مسافرت های هوایی خود را انجام دهند.

ویژگی‌های فناورانه بزرگ ترین فرودگاه جهان

برج مراقبت فرودگاه جدید استانبول به شکل گل لاله بوده و طراحی منحصر بفرد و زیبای آن برنده جایزه پروژه های زیرساختی آینده نگرانه در فستیوال معماری جهانی برلین در سال ۲۰۱۶ شد. این فرودگاه را یک فرودگاه «سبز» می نامند زیرا از آب باران برای مصارف خود استفاده می کند و بازیافت زباله و استفاده از انرژی های تجدید پذیر نیز در سطحی قابل توجه در آن انجام می گیرد اما برخی از گروه های مدافع محیط زیست از ساخت این پروژه انتقاد کرده و گفته اند که برای ساخت آن جنگل زدایی در مقیاس بزرگ صورت گرفته است.

با پایان دسامبر ۲۰۱۸، بزرگ ترین فرودگاه استانبول، فرودگاه بین المللی آتاتورک، پروازهای خود را متوقف کرده و فرودگاه استانبول به عنوان مرکز جدید مسافرت هوایی شهر کار خود را آغاز خواهد کرد. سازه های متعددی برای متصل کردن این فرودگاه بزرگ به دیگر زیرساخت های عمرانی شهر استانبول صورت گرفته که از آن میان می توان به ساخت مترو، جاده و قطار سریع السیر اشاره کرد. تیم سازنده امیدوار است که فرودگاه استانبول در چند سال آینده به یکی از شلوغ ترین و پررفت و آمدترین فرودگاه های جهان تبدیل شود که باعث شکوفایی بیشتر اقتصاد ترکیه و ایجاد شغل در این کشور خواهد شد اما تنها زمان تعیین خواهد کرد که تکمیل و شروع فعالیت این فرودگاه بر طبق برنامه تعیین شده پیش خواهد رفت یا باز شاهد تاخیرها در افتتاح عملی آن خواهیم بود.

به گفته کارشناسان، این پروژه فرودگاهی از لحاظ بزرگی که قرار است در نهایت بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر را در سال به خود جلب کند بی سابقه است. این مقدار تقریبا دو برابر مسافرانی خواهد بود که اکنون هر ساله از طریق بزرگ ترین فرودگاه جهان، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا، مسافرت های خود را انجام می دهند. همچنین مدت زمانی که برای ساخت این فرودگاه صرف شده است نیز در نوع خود بی سابقه عنوان می شود. تکمیل کردن چنین فرودگاهی تنها در سه سال و نیم بسیار چالش برانگیز بوده و به این موضوع آماده سازی به موقع دیگر زیرساخت ها و تجهیزات ضروری برای راه اندازی عملی فرودگاه را نیز باید اضافه کرد.

ارزیابی فرودگاه‌های ایران با ۸شاخص جهانی

وب‌سایت معتبر Skytrax که همه‌ساله به بررسی عملکرد و سنجش کیفیت فرودگاه‌ها و خطوط هوایی می‌پردازد، اخیرا فهرستی از برترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده که «فرودگاه چانگی سنگاپور»، «فرودگاه بین‌المللی اینچئون» و «فرودگاه بین‌المللی توکیو» در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند. آنچه به‌عنوان معیاری بدیهی برای این انتخاب‌ها لحاظ می‌شود، برخورداری از زیرساخت‌های قدرتمند و تجهیزات به‌روز است و رقابت اصلی میان فرودگاه‌های برتر جهان برای کسب رتبه‌ای بهتر، ارایه خدمات رفاهی جذاب‌تر به مسافران، معماری هوشمندانه و سرعت هرچه بیشتر در فرآیند پذیرش است.

این فهرست ۱۰۰تایی در حالی منتشر شده است که نام هیچ‌یک از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران در آن به چشم نمی‌خورد که البته چندان هم دور از ذهن نیست؛ مسافرانی که تجربه سفر به این فرودگاه‌ها را دارند همواره از زیرساخت‌های توسعه نیافته این ترمینال‌های هوایی، کیفیت پایین امکانات و مهم‌تر از همه، روند کند پذیرش مسافر در آنها شکوه داشته‌اند و در سال‌های اخیر نیز فرآیند توسعه و به‌روزرسانی فرودگاه‌های کشور با آهنگی آهسته جریان داشته است. مجموعه معضلات فرودگاهی در کنار کهولت ناوگان هوایی کشور در سال‌های اخیر موجب شده است که بخشی از تجربه سفر گردشگران خارجی به ایران تحت‌الشعاع قرار گیرد و به‌دلیل اثر ناخوشایندی که بر تجربه سفر این گردشگران می‌گذارد، بعضا تبلیغاتی منفی در این‌خصوص برای سفر به ایران شکل بگیرد.

به طور کلی می توان گفت«شکل‌گیری صف‌های طولانی»، «فرآیند کند پذیرش مسافران»، «سرویس‌های بهداشتی محدود»، «دسترسی دشوار از مرکز شهر به فرودگاه»، «وضعیت نامناسب پارکینگ‌ها» و «عدم نمایش نشانه‌های فرهنگی و هویتی کشور در فرودگاه‌ها» از جمله ضعف‌های زیرساختی و چالش‌های گریبان‌گیر فرودگاه‌های بین‌المللی کشور است که اگر فکری به حال آنها نکنیم به زودی از صحنه رقابت خارج خواهیم شد و کشورهای منطقه سهم بیشتری از صنعت گردشگری را به خود اختصاص خواهند داد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا