تولید پارچه‌های گرمکن با کمک چاپگرهای ۳بعدی الکترونیکی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان چاپگرهای الکترونیکی سه بعدی را برای چاپ مدارهای الکترونیکی انعطاف‌پذیر تولید کردند و به گفته آنها با استفاده از این دستگاه علاوه بر تولید سنسورهای فشار، این محققان موفق به ساخت پارچه‌های گرمکنی شدند که استفاده از آن، افراد را از لباس‌های ضخیم در سرما بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش سیناپرس ،علی قره‌خانی، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، طراحی و ساخت انواع ربات‌ها را زمینه تحقیقاتی این شرکت عنوان کرد و گفت: پرینترهای تولید شده در این شرکت، پرینترهای الکترونیک چاپی است که با استفاده از آن می‌توان مدارهای الکترونیکی را پرینت و تولید کرد.

وی کاربردهای این مدارها را در اسباب بازی‌ها، وسایل برقی و تلویزیون‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که مدارهای الکترونیکی را نه تنها بر روی بردهای سخت، بلکه می‌توان بر روی سطوح نرمی چون لباس، طلق‌های کاربردی در خودرو و سنسورهای فشار تولید کرد.

قره‌خانی اضافه کرد: ما با استفاده از این قابلیت توانستیم گرمکن صندلی خودرو را تولید کنیم، ضمن آنکه سنسور فشار نرم را با فرآیند پرینت، تولید کردیم.

به گفته وی سنسورهای فشار در وسایل جدید خانگی استفاده می‌شود. در این وسایل به جای استفاده از سوئیچ از سنسورهای لمسی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مزیت این دستگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید یک مدار الکترونیکی به روش سنتی(لیتوگرافی) مدت یک تا دو روز زمان نیاز دارد، اما با استفاده از این پرینترها می‌توان در چند ثانیه مدارهای الکترونیکی مورد نیاز را به تولید رساند.

این محقق با بیان اینکه دستگاه چاپگر سه‌بعدی با استفاده از جوهرهای رسانا، مدارهای الکترونیکی را تولید می‌کند، ادامه داد: ساختار این چاپگر به گونه‌ای است که با استفاده از جوهرهای رسانا کار می‌کند. در جوهر رسانا در پرینترهای معمولی بعد از یک بار پرینت گرفتن چشمه‌های آن کور می‌شود، ولی این نوع جوهرها برای چاپگرهای الکترونیکی طراحی شده و می‌توان با آن انواع مختلفی از مدار را در کسری از ثانیه تولید کرد.

قره‌خانی با بیان اینکه دنیا به سمت الکترونیک و مدارهای پوشیدنی پیش می‌رود، ادامه داد: پایه این فناوری این نوع پرینترها است. این تکنولوژی ۱۰ سال است که در دنیا متداول شده و اکنون کشور ما با ساخت این چاپگرها توانسته همگام با دنیا پیش برود.

وی با بیان اینکه این چاپگرها طی دو سال با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو به تولید رسیده است، یادآور شد: علاوه بر گرمکن صندلی و سنسور فشار، پارچه‌های گرمکنی را تولید کردیم؛ زمانی که از این پارچه در لباس استفاده شود،‌ نیاز به استفاده از کت‌های ضخیم نیست.

این محقق با بیان اینکه این پارچه به پاور بانکی متصل می‌شود و گرمای لازم را تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: این پارچه با استفاده از یک پاور بانک هزار میلی‌آمپر ساعت می‌توان ۱۰ ساعت گرما تولید کند. در حال مذاکره با صنایع پوشاک برای تولید صنعتی آن هستیم.

قره‌خانی با تاکید بر اینکه نمونه خارجی این دستگاه بسیار گران است، گفت: ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم نیاز کشور را از این دستگاه در زمینه تحقیقاتی و تولیداتی برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه ما برای این دستگاه و برای محصولاتی که به واسطه این پرینترها تولید می‌کنیم، مشتری‌هایی از داخل و خارج کشور داریم، تاکید کرد: رقبای کانادایی، کره‌ای، آلمانی در پوشاک در این حوزه ورود کردند و هنوز کشور ترکیه وارد این عرصه نشده است و به محض آنکه این کشور ورود پیدا کنند بازار را از ما می‌گیرند، از این رو مایل بودیم با صنایع پوشاک ارتباط برقرار کنیم، ولی تاکنون نتوانسته‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا