مرگ کپلر، تولد تس

تلسکوپ فضایی کپلر پس از 9 سال فعالیت و کشف حدود 3 هزار سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره‌های دوردست، با اتمام سوخت برای همیشه خاموش شد.

کپلر در ماه مارس سال 2009 به فضا پرتاب شد. مأموریت این تلسکوپ 550 میلیون دلاری برای 3.5 سال برنامه‌ریزی شده بود، اما تا پیش از بروز برخی مشکلات، کپلر با قدرت به فعالیت و کشف سیاره‌های فراخورشیدی ادامه می‌داد.

طی چند ماه اخیر مشکلات مختلفی برای کپلر روی داد و ناسا در دفعات مختلف مجبور شد تلسکوپ را در وضعیت خواب (sleep mode) قرار دهد. در این وضعیت، سیستم‌های غیرضروری کپلر خاموش می‌شدند تا تلسکوپ با حداقل سوخت مصرفی کار کند.

پس از ارسال موفق داده‌های آخرین مأموریت رصدی، تیم مأموریت کپلر، جمعه 19 اکتبر / 27 مهر، دستور قرارگیری در موقعیت جدید برای شروع مأموریت تازه جمع‌آوری داده را با استفاده از Deep Space Network برای تلسکوپ ارسال کردند.

اما مشخص شد کپلر به دلیل تمام شدن سوخت، خود را در وضعیت خواب قرار داده است. در نهایت، هفته قبل ناسا به صورت رسمی اعلام کرد که تلسکوپ فضایی کپلر پس از 9 سال فعالیت برای همیشه خاموش شد.

خداحافظ کپلر، سلام تس

تلسکوپ فضایی تس (Tess) که با همکاری پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و ناسا طراحی و ساخته شد، 18 آوریل 2018 به فضا پرتاب شد.

مأموریت تس، جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی در فضایی 400 برابر مناطق تحت پوشش تلسکوپ کپلر است. ناسا امیدوار است با کمک تلسکوپ تس بتواند بیش از 20 هزار سیاره فراخورشیدی دیگر را شناسایی کرده و احتمال وجود حیات در آنها را مورد بررسی قرار دهد.

همچنین با بررسی کل آسمان، امکان شناسایی منظومه‌هایی در مدار ستارگان 10 برابر نزدیکتر و 100 برابر درخشان‌تر از نمونه‌های کشف شده توسط تلسکوپ کپلر فراهم می شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا