اختلالات مادرزادی در نوزادان حاصل از لقاح مصنوعی بیشتر است

 

دکتر رامین مظفری در گفت وگو با ایسنا، به مهمترین فعالیت‌های پژوهشی مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اشاره کرد و افزود: گروه پژوهشی این مرکز بیشتر در زمینه وجود یا عدم وجود تفاوت میان کودکان حاصل از لقاح مصنوعی با سایر کودکان می پردازد و آنها را پس از تولد از هفت لحاظ رشد و تکامل، تغذیه، بینایی، شنوایی، گفتار، روان شناسی و رشد دندان مورد ارزیابی قرار می دهد.

وی در ادامه یادآور شد: مقالاتی در مورد کودکان حاصل از درمان های کمک باروری در کشورهای مختلف چاپ شده است که در آن بروز ناهنجاری‌های مادرزادی، مشکلات رشد و تکامل این نوزادان ثابت شده است و البته برخی از مقالات علمی نیز گزارش داده‌اند که این کودکان تفاوتی با سایر کودکان ندارند بنابراین مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند به صورت علمی این موضوع را بررسی کند.

این متخصص کودکان و نوزادان، با بیان اینکه تاکنون در ایران تحقیقی بر روی کودکان حاصل از درمان‌های ناباروری، وجود یا عدم وجود مشکل در آنها انجام نشده بود، گفت: قرار گرفتن مادران این دسته از کودکان تحت درمان‌های مختلف طبی، سنتی و هورمونی، محیط آزمایشگاهی، دمای محیط و بکارگیری مواد شیمیایی، احتمال بروز مشکل در نوزادان را افزایش می دهد.

مظفری افزود: در لقاح مصنوعی پس از ایجاد سلول تخم در محیط آزمایشگاه و انتقال آن به رحم مادر، باید هورمون هایی برای تداوم بارداری برای مادر تجویز شود که این هورمون ها در محیط داخل رحم و مشکلات احتمالی آن می تواند منجر به ایجاد مشکلات در کودکان شود.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: طبق نتایج تحقیقات به دست آمده اکثر کودکان حاصل از درمان های کمک باروری رشد طبیعی داشته اند اما در مواردی هم نارسی در این کودکان گزارش شده است که علت آن فراوانی بارداری های چند قلویی در این دسته از زایمان ها است، چرا که چند قلویی منجر به کاهش طول بارداری و نارس به دنیا آمدن نوزادان می شود.

وی اظهار کرد: اکثر عوارض موجود در این دسته از کودکان نظیر مشکلات تنفسی، فتق، مشکلات قلبی و عروقی، اختلال دستگاه تناسلی و ادراری، عدم نزول بیضه و برگشت ادرار به علت نارس بودن آنها ایجاد می شود.

این متخصص کودکان و نوزادان با بیان این مطلب که کودکان چند قلوی حاصل از درمان های کمک باروری از نظر بروز اختلالات مادرزادی دو برابر کودکان معمولی هستند، گفت: بسیاری از تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی و همچنین ایران انجام شده است میزان اختلالات مادرزادی در این دسته از نوزادان را بیشتر گزارش داده است.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از والدین کودکان حاصل از لقاح مصنوعی آدرس و یا فامیلی خود را تغییر می دهند و از انجام معاینات دوره‌ای نوزاد پرهیز می کنند که این عامل دسترسی به این کودکان و تداوم معاینات دوره ای آنها را دچار مشکل کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا