اهرام مصر را موجودات فضایی نساختند

 اهرام مصر یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان محسوب شده و به دلیل عظمت و پیچیدگی ساخت آن‌ها و دقیق بودن محاسبات انجام‌شده، نظریات متعددی درباره چگونگی ساخت آن‌ها ارائه‌شده و برخی افراد اعتقاد داشتند که این آثار باشکوه توسط تمدن‌های بیگانه و موجودات فرازمینی ساخته‌شده‌اند. موضوعی که در پی یافته‌های جدید باستان شناسان به‌کلی رد شده و مشخص شد که این هرم‌های باستانی توسط کارگران و مهندسین مصر باستان ساخته‌شده‌اند. باستان شناسان در پی انجام مطالعات و کاوش‌های جدید خود اعلام کردند که راز ساخت اهرام مصر به‌عنوان یکی از هفت عجایب جهان باستان را کشف کرده‌اند. آن‌ها یک معدن چهار هزار و پانصد ساله را در نزدیکی هرم بزرگ جیزه پیدا کردند که می‌تواند این نظریه را اثبات کند که کارگران از سیستم رمپ برای کشیدن آجرهای بزرگ آلاباستر (alabaster) یا مرمر سفید به سایت کارگاهی خود استفاده می‌کردند.

مطالعه و بررسی علامت‌های ابزاری و حضور دو کتیبه خوفو (Khufu's inscriptions) نشان می‌دهد که این سیستم حداقل به سلطنت خوفو (Khufu)، سازنده هرم بزرگ در جیزه (Giza) برمی‌گردد.

به باور تیمی مشترک از باستان شناسان موسسه فرانسوی باستان‌شناسی شرقی و دانشگاه لیورپول، کارگران مصری احتمالاً از سورتمه و طناب را برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌کردند. یانیس گوردون (Yannis Gourdon) که سرپرستی این گروه پژوهشی را بر عهده داشت در این رابطه گفت: «تاکنون مشابه این نوع سیستم هرگز کشف نشده بود. مطالعه و بررسی علامت‌های ابزاری و حضور دو کتیبه خوفو (Khufu's inscriptions) نشان می‌دهد که این سیستم حداقل به سلطنت خوفو (Khufu)، سازنده هرم بزرگ در جیزه (Giza) برمی‌گردد.»

قابل‌توجه است که کارشناسان مدت‌ها به مطالعه و بررسی این سیستم و نحوه ساخت اهرام پرداخته و استدلال کرده‌اند که مصری‌های باستان از سیستم ساختمانی خاص برای ساختن اهرام بزرگ استفاده کردند. درحالی‌که بسیاری از باستان شناسان و محققان بر این باورند که کارگران از سیستم رمپ، سورتمه و طناب برای حمل بارهای سنگین و کشیدن آجرهای بزرگ استفاده می‌کردند، تاکنون هیچ مدرکی برای اثبات آن کشف نشده بود.

فراعنه مصر باستان بر اساس سنت این تمدن برای خود مقابری بزرگ به شکل هرم می‌ساختند تا جسد مومیائی شده آن‌ها را حفظ کرده و معمولاً تمامی اشیا و موارد موردنیاز آن‌ها از قبیل غذا، لباس و جواهرات نیز در داخل هرم قرار داده می‌شد و تا امروز هیچ‌کس نتوانسته بود به‌طور دقیق نحوه ساخت آن را حدس بزند.

اهرام مصر به‌عنوان یکی از نمادهای تمدن بشری و یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان دارای شهرتی جهانی است و این بناهای تاریخی تنها و تنها باهدف حفظ جسد فراعنه مصر از زوال و نابودی ساخته‌شده‌اند. در این میان باید به این نکته اشاره کرد که تمامی مقابر کشف‌شده فراعنه مصر در طول تاریخ چند هزارساله مورد دستبرد و آسیب قرارگرفته و تنها مقبره سالم کشف‌شده از فراعنه مصر باستان به فرعونی با نام توت عنخ آمون تعلق دارد.

فلسفه وجودی ساخت اهرام مصر را باید در نگرش و جهان‌بینی مردم این سرزمین در روزگار باستان جستجو کرد. در مصر باستان عقیده عمومی بر این بود که در صورت حفظ جسد پس از مرگ، روح فرد مرده امکان زندگی مجدد را خواهد داشت و ازاین‌رو تمامی تلاش مردم در طول زندگی خود، صرف ساختن مقبره‌ای درخور توجه و همچنین پرداخت هزینه مومیائی کردن اجسادشان بود. درواقع مصریان باستان برای انسان دو ماهیت فیزیکی و روحانی با نام را RA و کا KA متصور بودند و هدف اصلی مومیائی کردن اجساد نیز کمک به روح برای شناسایی جسم در زمان پس از مرگ بود و به باور این مردم اگر جسدی نابود می‌شد، روح وی تا ابد در سرگردانی و عذاب قرار می‌گرفت.

مردم مصر باستان به‌مانند بسیاری از دیگر تمدن‌های باستانی اعتقاد داشتند که اگر در کنار جسد فرد متوفی در هنگام دفن، ابزار و وسایل و پول و طلا و جواهر قرار داده شود، این فرد پس از بازگشت به زندگی از آن‌ها استفاده می‌کند به همین دلیل در کنار هر جسد مومیائی و با توجه به توان مالی فرد فوت‌شده، تجهیزات و وسایلی قرار می‌دادند.

طبیعتاً فراعنه مصر که در روزگار خود داعیه خدائی داشته و دارای ثروتی بی‌انتها و قدرتی بسیار زیاد بودند، برای مقابر خود تمامی وسایل و تجهیزات لازم را فراهم می‌کردند.

در حقیقت اصلی‌ترین وظیفه هرم‌ها نیز علاوه بر نمایش شکوه و اقتدار فراعنه، محافظت از همین ثروت افسانه‌ای و جسد مومیائی شده فرعون بود.

در معماری اهرام مصر هدف اصلی سازندگان، ساختن سدی مقاوم در برابر تخریب‌ها و جلوگیری از سرقت آثار داخل آن بود و به همین دلیل ساخت این بناها همراه با پیچیدگی‌ها و پنهان‌کاری‌های بسیاری است تا کسی پس از مرگ فرعون امکان دسترسی و دستبرد به این ثروت را نداشته باشد. تقریباً در تمامی هرم‌ها ده‌ها راه انحرافی و تله‌های مختلف برای جلوگیری از ورود دزدان تعبیه‌شده است و همچنین هیچ‌یک از آن‌ها در ورودی نداشتند.

گزارش: فاطمه کردی – احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در مصر عکسهای هواپیما و موشک جنگی هم دیده شده و همینطور عکس لامپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا