در جنگ با سرطان در چه جایگاهی قرار داریم؟

دکتر رایان در گفتگو با PBS، از تلاش‌ برای جنگ با سرطان، روش‌های مختلف درمان، آزمایش‌های بالینی و تحقیقات سرطان می‌گوید.

سرطان چیست و چرا باعث مرگ بیماران می شود؟

سرطان در حقیقت سلولی است که خارج از کنترل، درحال رشد است و می تواند به بخش‌های مختلف گسترش یافته و به هر چیزی حمله کند.  

سرطان از این جهت مرگبار است که در عملکردهای حیاتی بدن اختلال ایجاد می کند. وجود توده سرطانی در اندامی مانند کلیه، کبد، ریه ، مغز یا سایر اندام‌ها باعث توقف فعالیت این اندام شده و درصورت عدم درمان، بیمار جان خود را از دست می دهد.

چگونه با یک بیمار مبتلا به سرطان برخورد می کنید؟

تعصب من به عنوان یک استاد دانشگاه و انکولوژیست، برخورد صادقانه با بیمار است. توضیح وضعیت بیماری، انتخاب بهترین داروها و گزینه‌های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی و مراقبت‌های تسکین‌دهنده را برای بیمار تشریح می کنم؛ البته شیوه برخورد با هر بیمار متفاوت از بیماران دیگر است.

آیا تاکنون خود را در موقعیت بیماران قرار داده‌اید؟

این یکی از سوالاتی است که اغلب هنگام بازگشت به منزل از خودم می پرسم و درباره آن فکر می کنم. من یک پزشک هستم و شاید نتوانم خود را در موقعیت مشابه بیماران مبتلا به سرطان قرار دهم.

مثلا اگر مبتلا به سرطان لوزالمعده شده باشم و بیماری به سایر نقاط بدنم متاستاز شده باشد، شاید روش‌های مختلف درمانی را مورد بررسی قرار دهم. شاید اگر بدانم که زمان کوتاهی زنده خواهم بود، تلاش می کنم خانواده و فرزندانم را برای شرایط پیش رو آماده کنم.  

اگر قادر به ایجاد تغییر در سیستم تحقیقات سرطان و مراقبت‌های تسکین‌دهنده باشید، چه تغییراتی را ایجاد خواهید کرد؟

فکر می کنم که اصلی‌ترین تغییر در زمینه سرطان‌ها در مراحل اولیه باشد، زیرا نرخ درمان و شانس بقای بیمار در این مرحله در برخی از سرطان‌ها بسیار بالا است. یکی از مشکلات نظام بهداشت و سلامت آمریکا این است که هزینه زیادی صرف داروهایی می شود که تأثیر چندانی بر نجات جان بیماران مبتلا به سرطان ندارند.

به عنوان مثال، تنها باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز شده و در افزایش نرخ بقای بیمار بی‌تأثیر هستند. سیستمی برای تشویق شرکت‌های داروساز برای تولید داروهای با کیفیت بالاتر که به نجات جان بیماران کمک کنند، نداریم.

درحقیقت شما به دنبال ایجاد انگیزه در شرکت‌های داروسازی هستید تا به جای کسب سود، بیشتر به فکر تولید داروهای موثر و نجات‌بخش زندگی بیماران باشند؟

کاملا درست است. مردم معتقدند که انگیزه کافی برای تولید داروهای موثر و نجات‌بخش در کشور وجود ندارد و شرکت‌های داروساز به جای توجه به کیفیت داروها، بیشتر به فکر درآمدزایی هستند. آیا ما واقعا به 5 نوع داروی ضدتهوع نیاز داریم؟ هزینه زیادی روی چنین داروهایی می شود، درحالیکه توجه چندانی به کیفیت و اثربخشی داروهای درمان سرطان نمی شود.

در جنگ با سرطان در چه جایگاهی قرار داریم؟

معتقدم وقتی درباره سرطان صحبت می کنیم، درباره حدود 100 بیماری مختلف سخن می گوئیم؛ با انواع مختلف بیماری سرطان مانند مغز، دهان، کلیه، کبد، ریه، لوزالمعده، روده، پستان، پروستات و غیره مواجه هستیم.

به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه تشخیص، درمان به ویژه در مراحل اولیه بیماری و افزایش نرخ بقای بیمار طی سال‌های اخیر دست پیدا کرده‌ایم. وقتی که شانس بقای بیمار مبتلا به سرطان پستان با داروهای جدید به بیش از 10 سال افزایش پیدا کرده است، نشان می دهد که با پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه درمان سرطان روبرو هستیم. اما اثربخشی داروها و نرخ بقا در انواع مختلف سرطان متفاوت است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا