کد خبر : 85571 پنج شنبه 10 آبان 1397 - 09:00:03
اثر-جهش-ژنتیکی-بر-چاقی-ناشی-از-کربوهیدرات

چرا کربوهیدرات برخی افراد را چاق می‌کند و برخی را نه

اثر جهش ژنتیکی بر چاقی ناشی از کربوهیدرات

سیناپرس: پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که یک جهش ژنتیکی باعث می‌شود تا رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات در همه به‌طور یکسان اثر چاقی نداشته باشد؛ یعنی ممکن است برخی افراد با خوردن کربوهیدرات چاق شده و گروهی دیگر چاق نشوند.

تحقیقات اخیر تیمی از پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات باعث چاقی گروهی از انسان‌ها شده و در گروهی دیگر تأثیر ندارد و باید گفت این ماده غذائی در اضافه‌وزن همه افراد به‌طور یکسان تأثیرگذار نیست.

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا در بررسی‌های جدید خود دریافتند که یک جهش ژنتیکی باعث می‌شود تا یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات باعث چاقی در برخی افراد شده اما برای دیگران این‌گونه نیست. این تحقیقات نشان می‌دهند که تفاوت قابل‌توجهی بین دو مجموعه تغذیه مگس میوه با غذاهای حاوی پروتئین‌های غنی و تغذیه با کربوهیدرات متداول وجود دارد.

لاروهای میوه با جهش‌های قابل‌توجهی از دی ان ای میتوکندریا و با داشتن یک رژیم غذایی کربوهیدرات بالا از موز دچار افزایش قابل‌توجهی در رشد شدند درحالی‌که همین لاروها با رژیم غذایی غنی از پروتئین از افزایش رشد برخوردار نبوده‌اند.

برعکس لاروهای میوه بدون این جهش خاص، با رژیم غذایی غنی از پروتئین بهتر زنده می‌ماندند و با رژیم غذایی کربوهیدرات فرکانس زنده‌بودنشان رو به کاهش بوده است. درواقع این تحقیقات بیان می‌کنند، درصورتی‌که این جهش ژنتیکی در فردی بروز کرده باشد همه‌چیز ازجمله مصرف غنی از کربوهیدرات تأثیر بد نخواهد داشت.

پژوهشگران استرالیایی اعلام کردند: «درصورتی‌که جوان هستید بهتر است در رژیم غذایی خود یک مدیریت در مصرف میزان کربوهیدرات داشته باشید اما اگر سالمند هستید و نگران ابتلا به بیماری پارکینسون هستید، می‌توانید از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا کمک بگیرید تا وزنتان را حفظ کنید.»

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از در آخرین شماره مجله PLOS Genetics به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.