استفاده از مالچ پلیمری محققان کشور در دو منطقه بیابانی کشور

دکتر پروین برادران، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: مالچ پلیمری سلولزی نانو سولفید به عنوان جایگزین مالچ نفتی در تثبیت ماسه‌های روان، مهار ریزگردها و توسعه پوشش گیاهی قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه این محصول از پلیمرهای سلولزی و کاملا طبیعی و از جنس گیاهان است، اظهار داشت: پس از کاشت درختچه‌ها در مناطق بیابانی مورد نظر این مالچ طبیعی بر روی سطح اسپری خواهد شد.برادران با بیان اینکه این محصول بی رنگ و بی بو است، خاطر نشان کرد: این مالچ پس از پاشش به سرعت خشک می‌شود و رنگ طبیعت را به صورت رنگ طبیعی باقی می‌گذارد.

مجری طرح ادامه داد: مالچ تولید شده خصلت هیدروژلی دارد که این ویژگی سبب می شود رطوبت هوا را جذب کند و در اختیار گیاه قرار دهد؛ ضمن آنکه در طول روز مانع از تبخیر شدن آب گیاهان خواهد شد؛ لذا گیاه تا پایان عمر نیازی به آبیاری ندارد.وی آماده سازی این محصول را Just in time (تولید در محل) دانست و گفت: این مالچ به صورت پرتابل در محل مورد نظر قابل تولید است و مواد اولیه آن نیز در منطقه به دست می‌آید و از سوی دیگر مردم منطقه نیز در راستای صیانت از محیط زیست در اجرا به کمک ما خواهند آمد.

برادران، دوام بالا را از دیگر مزیت‌های این محصول عنوان کرد و افزود: مالچ‌های تولید شده به محض رسیدن به طبیعت بر اثر نور خورشید، باران، سیل و عوامل جوی تجزیه می‌شوند ولی محصولی که ما تولید کردیم تا پنج سال در طبیعت دوام دارد و پس از آن مالچ شروع به زیست تخریب پذیری می‌کند و در اختیار گیاه قرار خواهد گرفت.

برادران، با بیان اینکه این مواد به عنوان کود گیاهی به مصرف گیاه می‌رسد، خاطر نشان کرد: دلیل دوام بالای این محصول استفاده از ترکیبات نانوساختار و فناوری‌های پیشرفته در آن است.وی از انجام تست‌های این محصول در دو منطقه بیابانی کشور خبر داد و اظهار داشت: با نظارت سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور به انجام تست‌هایی در منطقه "ریگ بلند" کاشان اقدام شد. این مالچ در "تالاب میقان" اراک هم با موفقیت آزمایش شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا