لزوم استفاده از نظرات فرهنگستان علوم در تدوین شاخص‌های علم و فناوری

 دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در یکصد و یازدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به انتشار کتاب "روند تحولات شاخص‌های علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران" گفت: این کتاب اولین سند قابل اتکا و مستند در حوزه علم و فناوری است که با گردآوری، تلفیق و هماهنگ سازی همه آمارهای موجود در این حوزه‌ها تدوین و منتشر شده است.

وی افزود: این کتاب با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز آمار ایران و … توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین و منتشر شده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این سند مهم آمارها به صورت توصیفی جمع آوری شده است و به زودی گزارش تطبیقی این آمارها هم ارائه خواهد شد.رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: این مجموعه به زبان­‌های عربی، انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه و برای مجامع بین­‌المللی ارسال می‌شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم مشارکت اعضای فرهنگستان علوم در تدوین این آمار افزود: باید در چاپ­‌های بعدی این مجموعه ملی از نظرات ارزشمند اعضای فرهنگستان علوم بهره مند شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این کتاب در حقیقت یک فتح باب در این زمینه است و هر سال این آمار به روز رسانی و منتشر می‌شود.مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: انگیزه از انتشار این کتاب جلوگیری از انتشار آمارهای متعدد و غیر قابل استناد در حوزه علم و فناروی جمهوری اسلامی است. بر اساس این گزارش، در این جلسه و با رای مثبت اعضا، دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به دبیری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا