علم در 13 آبان ماه

  • روز دانش آموز

روز دانش‌آموز در ایران مصادف است با ۱۳ آبان هر سال. علت نامگذاری این روز، واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزان تهرانی می‌باشد که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند. به منظور گرامی‌داشت این روز، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

  • آغاز هفته تربيت اسلامي

مسأله تربيت، مسأله حيات و ممات ملت هاست و بناي آن در خانواده آغاز و در محيط آموزش و اجتماع تكميل مي‏گردد. تربيت به معناي باروري و شكوفايي بذرهاي نهفته و كشف گنجينه‏ هاي پنهان در وجود انسان است. همچنين مربي، رسول آگاهي، رشد، خويشتن‏ شناسي و دگرسازي است. از اين رو به علت اهميت فوق ‏العاده امر تربيت در به كمال رساندن انسان، دولت جمهوري اسلامي ايران، در سال 1359 ش از سيزدهم تا نوزدهم آبان ماه هر سال را هفته تربيت نام نهاد كه نخستين روز آن، روز دانش‏ آموز نام گرفته است.

  • تأسيس سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد

يونسكو كه مخفّف كلمات لاتين سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد است، يكي از مهم‏ترين كارگزاري‏ هاي تخصصي سازمان ملل است كه در چهارم نوامبر 1946م تأسيس شد و تقريباً كليه كشورهاي سازمان ملل متحد در آن عضويت دارند. وظيفه اصلي اين سازمان، همان طور كه از نام آن برمي‏آيد، توسعه همكاري‏هاي بين‏المللي در زمينه امور آموزشي، علمي و فرهنگي است و يونسكو در اجراي اين وظيفه، اقدامات موثري در امر سوادآموزي، تحقيقات علمي و حفظ و حراست آثار فرهنگي و باستاني در سطح جهان به عمل آورده است. هم‏چنين كمك به صلح و امنيت جهاني از طريق ترويج همكاري ميان ملت‏ها به وسيله آموزش و پرورش، گسترش علوم و فرهنگ در جهت ايجاد احترام به عدالت، حكومت قانون، حقوق بشر و آزادي ‏هاي اساسي براي همگان از ديگر اهداف يونسكو است. هيأت مديره 58 نفري يونسكو براي نظارت بر برنامه‏ هاي آن توسط كنفرانس عمومي اين سازمان، مركب از نمايندگان كشورهاي عضو، انتخاب مي‏شوند و حداقل سالي دو بار تشكيل جلسه مي ‏دهد. مقر يونسكو در شهر پاريس فرانسه بوده و تا سال 2002م، تعداد 185 كشور در آن عضويت داشته ‏اند.

  • اختراع ترانزيستور

در چهارم نوامبر 1948م، سه دانشمند امريكايى به نام‏هاي جان باردين، والتر هاوسربرتِن و ويليام شاكْلي، خبر اختراع خود با نام ترانزيستور را به اطلاع جهان رساندند. ترانزيستور از دو كلمه ترانس به معني انتقال دادن و استور به معني مقاومت، تشكيل شده است. اين ترانزيستور چيزي جز دو تكه سيم بسيار كوچك كه در يك پولكِ ساخته شده از عناصر فلزي نيمه هادي است، نبود. ترانزيستور، يك وسيله يك سوكننده، تقويت كننده و نوسان سازِ بسيار عالي است و به محض برقراري اتصال و ولتاژ، شروع به كار مي‏كند. دوام و مقاومت ترانزيستور در مقابل ضربه و ارتعاش زياد است و به دليل همين مزايا، از آن در راديو، تلويزيون و تلفن و… استفاده مي‏كنند. كار ترانزيستور بر پايه اين حقيقت استوار است كه الكترون‏هاي موجود در نيمه رساناها مي‏توانند به دو صورت متفاوت، جريان برق را برقرار كنند. امروزه و با گسترش صنايع، از ترانزيستور استفاده ‏هاي فراواني مي‏شود و كاربرد آن گسترده ‏تر گرديده است.

  • در گذشت نورمن فاستر رمزی، جونیور

نورمن فاستر رمزی، جونیورمتولد ۲۷ اوت ۱۹۱۵ بود. وی  فیزیکدان آمریکایی بود که در واشینگتن دی سی به دنیا آمد.  او در سال ۱۹۴۰ دکترای فیزیک خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. وی از سال ۱۹۴۷ تا پایان عمر استاد دانشگاه هاروارد بود و با سازمان‌های بین‌المللی ناتو و کمسیون انرژی اتمی ایالات متحده آمریکا در پست‌های مختلفی فعالیت داشت. در سال ۱۹۸۹ به خاطر کشفهایش در زمینه طیف نمایی تشدید اتمی، که به ساخت میرز هیدروژن و ساعت اتمی (به انگلیسی: Atomic clock) منجر شد جایزه نوبل فیزیک به او و هانس جرج دهملت از آمریکا و ولفگانگ پل از آلمان اعطا شد.  از دیگر کارهای او کمک در تأسیس آزمایشگاه فرمی است.او  ۴ نوامبر ۲۰۱۱ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا