تقابل درمان‌ جایگزین با درمان‌ استاندارد سرطان

درمان‌های استاندارد سرطان شامل عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی هستند و در اغلب مورد، در صورت تشخیص و آغاز درمان زودهنگام سرطان، شانس بقای بیمار به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

نتایج تحقیقات مختلف در سراسر جهان، اثرگذاری این روش‌های درمانی استاندارد بر بهبود بیماران مبتلا به سرطان را نشان داده‌اند. اما طی سال‌های اخیر، گرایش مردم به سمت درمان‌های جایگزین به جای درمان‌های استاندارد افزایش پیدا کرده است.

طب سوزنی، طب سنتی چینی، هومیوپاتی، انرژی درمانی، رژیم‌های غذایی خاص، مصرف ویتامین و مکمل‌های مختلف از جمله روش‌های درمانی جایگزین محسوب می شوند. پزشکان و متخصصان معتقدند، مردم احساس می کنند که این نوع درمان‌ها با باورهای شخصی و اعتقادی آنها در خصوص مدیریت سلامت، همخوانی بیشتری دارند.

اطلاعات نادرست بیماران در مورد روش‌های درمانی استاندارد، بحث بیمه، گران بودن دارو و برخی روش‌های درمانی، از دیگر دلایلی است که باعث انتخاب روش‌های درمانی جایگزین توسط گروهی از بیماران می شود.

دکتر حمید احمدی، از جراحان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سرطان پستان) ضمن اشاره به برخی اطلاعات نادرست در مورد سرطان پستان تأکید کرد: گاهی برخی افراد به غلط به بیماران توصیه می کنند که سرطان پستان نباید تحت عمل جراحی قرار بگیرد یا بیوپسی باعث پخش شدن توده در کل بدن می شود.

به گفته دکتر احمدی، هرکس با هر برچسب و تحت هر لوایی چنین چیزی – عدم جراحی – را توصیه کند، به جای طبابت جنایت کرده است. در مورد بیوپسی هم اگر توده خوش‌خیم باشد که پخش شدن معنایی ندارد، اگر بدخیم باشد، چنین چیزی امکان ندارد.

گرایش به روش‌های درمانی جایگزین در آمریکا نیز درحال افزایش است. نتایج یک نظرسنجی که به صورت آنلاین در ماه‌های ژوئیه و اوت با مشارکت 4900 شهروند آمریکایی بالای 18 سال برگزار شد نشان داد، از هر 10 نفر 4 نفر معتقدند که درمان‌های جایگزین از اثربخشی بیشتری برخوردار است.

براین اساس، 39 درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که سرطان تنها با درمان‌های جایگزین مانند آنزیم یا اکسیژن درمانی، رژیم غذایی، مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها قابل درمان است.

شاید یکی از اصلی‌تری دلایل گرایش مردم این کشور به سمت روش‌های درمانی جایگزین، هزینه‌های بالای درمان سرطان و بحث بیمه باشد.

این در حالی است که نتایج مطالعه جدید انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) نشان می دهد، نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در بین بیمارانی که از روش‌های درمانی جایگزین استفاده کرده بودند، 2.5 برابر بیمارانی بود که با روش‌های استاندارد تحت درمان قرار گرفته بودند.

مشکل اصلی اینجاست که برعکس روش‌های درمانی استاندارد که اثربخشی، مزایا و عوارض جانبی آنها طی سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، مزایای روش‌های درمانی جایگزین بر روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان به درستی ارزیابی نشده است.

باید به این نکته مهم توجه داشت که اکثر متخصصان انکولوژی بر اثربخشی روش‌های درمانی استاندارد در درمان سرطان تأکید می کنند و روش‌های درمانی جایگزین – درصورت تأیید پزشکان و نتایج مثبت تحقیقات – می تواند در کنار روش‌های استاندارد کاربرد داشته باشند.

نتایج این مطالعه در Journal of the National Cancer Institute منتشر شد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع:  nbcnews / medicalxpress

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا