سیستمی یکپارچه برای مدیریت بهتر اطلاعات پژوهشی

 به این منظور گفت و گویی اختصاصی با فهیمه شورورزی، کارشناس ارشد رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، طراح و تحلیلگر سیستمی، مدیر پروژه سیماپ (سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهشی) انجام دادیم.

شما با راه اندازی این سامانه دنبال چه چیزی هستید؟

اختصاص بخش مهمی از عملکرد و وظیفه دانشگاه ها در کشور به امر پژوهش، اهمیت توجه به این امر در سیستم های رایانه ای را دانشگاه دو چندان کرده است. مدیریت اطلاعات پژوهشی اعضای هیات عملی و ساماندهی فرایندها و روال های مربوط به آن از مهمترین اهداف سیماپ است. این سامانه با برعهده گرفتن مسوولیت مربوط به فرایندهای ترفیع، ارتقاء و تبدیل وضعیت، از یک سو بخشی از فرایند مدیریتی پژوهش را در دانشگاه پشتیبانی و از سوی دیگر امکان پشتیبانی از فرایندهای مربوط به اعطای اعتبار پژوهشی(گرنت) و طرح های تحقیقاتی اساتید را فراهم می‌کند. در واقع این سامانه به عنوان هسته اصلی مدیریت فرایندهای مربوط به پژوهش در کنار کاربردهای مربوط به کارکردهای آموزشی و مدیریتی به دانشگاه امکان می دهد به عنوان یک کل واحد در راستای اهداف از پیش تعیین شده حرکت کند.

هم اکنون این سامانه چه کاربردهای مهمی دارد؟

سیماپ دارای کارکردهای متنوعی است که هرکدام از کارکردها برای تسهیل در امور ذینفعان مختلف طراحی شده است. کارکردها و امکانات این سامانه از طرفی فرایند مدیریت و نگهداری اطلاعات پژوهشی اساتید را تسهیل می کند و از طرف دیگر اجرا و نظارت بر فعالیت های پژوهشی و فرایندهای مربوط به آن را برای کارشناسان، مدیران و معاونان پژوهشی ممکن می کند.علاوه بر آن به گزارش گیری مدیران و کارشناسان پژوهشی کمک می کند تا بتوانند تصمیات لازم را بر اساس گزارش های دریافتی از سامانه اتخاذ کنند. بر این اساس امکان ثبت، جست و جو و ویرایش اطلاعات پژوهشی اعضای هیات علمی، امکان پشتیبانی از فرایندهای تعریف شده برای تعیین تشویق مقالات، اعتبار پژوهشی(گرنت)، ارتقا و ترفیع، دریافت اطلاعات از بانک بین المللی مقالات DOI، امکان ارایه برآورد از امتیازهای قابل اختصاص به فعالیت‌های پژوهشی، امکان پشتیبانی از فرایند هزینه کرد(مصارف پژوهشی) و مدیریت گرنت، امکان تعریف آیین نامه های پژوهشی به صورتی جامع ، امکان معادل سازی نشریه های معتبر و نا معتبر برای پالایش اطلاعات مقالات، امکان پشتیبانی از امتیاز دهی خودکار فعالیت های پژوهشی، پرهیز از دوباره کاری در ورود اطلاعات برای اساتید، پشتیبانی از ارایه کارنامه پژوهشی اساتید، امکان پشتیبانی از یک سیستم جامع پیغام رسانی بین کاربران سیستم، ارایه لاگ عملیات کاربران سامانه با جزییات دقیق و تسهیل در فرایند نظارت، امکان ارایه قالب نیمه ساخت یافته برای شرح حال تخصصی و صفحه خانگی، امکان ارایه CV بر اساس فرمت های استانداردAPA وCAGO از جمله کارکردهای اصلی سیماپ است.

مهمترین وجه تمایز و مزایای استفاده از این سامانه نسبت به نمونه های مشابه کدام است؟

سیماپ دارای جنبه های نوآورانه است که آن را نسبت به سایر سامانه های مدیریت اطلاعات پژوهشی متمایز می کند.امکان اعمال تغییرات آیین نامه ای به صورت دینامیک، افزایش دقت و تسهیل در ثبت اطلاعات با استفاده از بانک مقالاتDOI، Scholar Google و جلوگیری از ورود داده تکراری، امکان تبادل اطلاعات با سایر سامانه های دانشگاهی مانند سامانه آموزش و پرسنلی، ایجاد سیستمی جامع و یکپارچه در خصوص تمامی فرایندهای پژوهشی شامل ثبت اطلاعات، بررسی و امتیاز دهی و گزارشگیری، گزارشگیری آسان به کمک سامانه و جلوگیری از انجام فرایندها به صورت دستی، امکان تعریف سطح دسترسی متنوع از جمله مهمترین ویژگی های این سامانه است.

شما برای اجرا و پیاده سازی این طرح با مشکلی هم مواجه نبودید؟ آیا هم اکنون زیرساخت های لازم اجرایی شدن چنین طرح هایی در کشورمان فراهم شده است؟

هم اکنون مشتریان اصلی ما دانشگاه تهران، علامه طباطبایی،تبریز و مرکز تحقیقات مخابرات است. ما خوشبختانه برای پیاده سازی این طرح مشکل خاصی نداشتیم اما باید بسترها و زیرساخت های لازم آن از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری فراهم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا