میزبانی از مجامع موزه‎های علوم و فناوری دنیا در سال ۲۰۲۰

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،چهل و ششمین مجمع سالانه کمیته بین‌المللی موزه‌‏ها و مجموعه‌های علوم و فناوری (CIMUSET) با عنوان «موزه‌ها در دنیای دیجیتال» اواخر مهرماه امسال در شهر اُتاوای کانادا، با همکاری موزه انجنیوم (Ingenium) و با حضور بیش از ۵۰ کشور دنیا برگزار شد. موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با حضور در این مجمع آمادگی خود را برای میزبانی چهل و هشتمین مجمع سالانه موزه‌های علوم و فناوری جهان در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد.

 با توجه به برگزاری این مجمع در سال ۲۰۱۹ در توکیو، دکتر سیف‎الله جلیلی رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران با معرفی این موزه و ظرفیت‎های ایران، نظر اعضای بُرد اجرایی "سیموست" را برای میزبانی این مجمع در سال ۲۰۲۰ جلب کرد تا در نهایت از بین کشورهای ایران، چین و کره جنوبی، «ایران» رسما بعنوان میزبان چهل و هشتمین مجمع سالانه موزه‌های علوم و فناوری جهان در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

 فعالیت کمیته بین‌‏المللی موزه‌ها و مجموعه‌های علوم و فناوری (CIMUSET) نه تنها در زمینه موزه‌های علوم و فناوری سنتی و تاریخی، بلکه ساینس‎سنترها و مراکز علم فعلی را که به ترویج و توسعه علم و فناوری در میان اقشار جامعه بویژه کودکان در سراسر جهان می‌پردازند، نیز شامل می‎شود. از جمله اهداف "سیموست" می‏‌توان به موارد "حامی اهداف ایکوم بویژه حفاظت از میراث علوم و فناوری و اشاعه دانش"، "توسعه و پیاده‌‏سازی برنامه‎های ایکوم"، "تدوین برنامه‌ای با موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در موزه‎های علوم و فناوری و پیشنهاد آن به ایکوم"، "همکاری و تبادل اطلاعات میان موزه‎ها، متخصصان، کارشناسان و افرادی که به نحوی با علوم و فناوری و اشاعه آن در ارتباطند" و "معرفی زمینه‌های مورد علاقه موزه‌‏های علوم و فناوری در چارچوب ایکوم"، "همکاری با کمیته‌های ملی و سازمان‌های منطقه‏‌ای ایکوم و سایر کمیته‏‌های بین‌‏المللی در موضوعات مرتبط با کمیته‌‏های خاص اشاره کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری، موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، تنها موزه مشابه مراکز علم در دنیاست که از سال ۱۳۸۹ با هدف ایجاد فضایی فعال و آگاهی‎بخش و به منظور آشنایی با میراث و خدمات علمی، فرهنگی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی آغاز به فعالیت کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا