بدن انسان، میکروب‌ها را گرسنگی می‌دهد

نیمی از بدن انسان را میکروب‌ها تشکیل داده‌اند. میلیاردها ویروس، قارچ، باکتری و سایر موجودات میکروسکوپی روی سطح پوست و در اندام‌های حیاتی بدن انسان زندگی می‌کنند.

انسان به این جوامع میکروبی که به نام میکروبیوم (microbiome) شناخته می شوند، برای هضم غذا، سنتز ویتامنی‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، و حتی حفظ سلامت روانی نیاز دارد. این وابستگی متقابل و رابطه همزیستی بین میکروب‌ها و انسان هزاران سال ادامه داشته است.  

اما نتایج یک تحقیق جدید توسط پژوهشگران آمریکایی نشان داد که این ارتباط بیشتر شکل دشمنی دارد. دانشمندان کشف کردند که میزبان (بدن انسان) به میکروب‌ها گرسنگی می‌دهد تا آنها را مجبور به اطاعت از دستورها کند و این مسأله به خصوص در مورد میکروب‌های روده بیشتر دیده می شود.

لارنس دیوید (Lawrence David) استادیار ژنتیک مولکولی مدرسه پزشکی دانشگاه دوک (آمریکا) گفت: به نظر می‌رسد سلسله مراتب طبیعی بین بدن انسان و میکروب‌ها وجود داشته و بدن به عنوان میزبان، در موقعیت و جایگاه بالاتری قرار دارد.

روده یک محیط مهمان‌نواز منحصربه‌فرد محسوب می‌شود؛ در مجموع، وزن میکروب‌های روده حدود 1.3 کیلوگرم است. هر اکوسیستمی بر روی سیاره زمین، درحال رقابت برای (کسب) منابع بیشتر است و روده نیز از این قانون مستثنی نیست. باکتری‌ها از موادمغذی مانند نیتروژن یا فسفر تغذیه می‌کنند، اما منابع محدودی از نیتروژن در روده وجود دارد.

برای اندازه‌گیری سطوح نیتروژن در میکروبیوم روده، پژوهشگران نمونه مدفوع 30 پستاندار مختلف از جمله انسان، اسب، گوسفند، گورخر، زرافه، فیل را جمع‌آوری و تعداد اتم‌های کربن و نیتروژن را شمارش کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد، میکروب‌ها در روده انسان به طور متوسط به ازای هر 10 اتم کربن تنها به یک اتم نیتروژن دسترسی دارند؛ درحالیکه اغلب میکروب‌های آزاد از رژیمی شامل ترکیبی از یک نیتروژن و 4 کربن برخوردار هستند.

این تحقیق از این ایده حمایت می کند که بدن انسان به گونه‌ای تکامل یافته است که میکروب‌ها را با گرسنه نگه داشتن برای نیتروژن، تحت فرمان خود قرار داده است.

یکی دیگر از نتایج این مطالعه عنوان می کند که رژیم عذایی غربی برای بدن خوب نیست. مصرف بیش از اندازه پروتئین، توانایی میزبان برای جذب نیتروژن در روده کوچک را افزایش می دهد و بخش زیادی از آن به روده بزرگ می رسد؛ در این شرایط توانایی بدن برای کنترل جمعیت میکروبی کاهش می یابد.

رژیم‌های غذایی مدرن و استفاده بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها جایگاه بدن به عنوان یک ارباب زورگو را تضعیف کرده و این به نفع میکروب‌ها خواهد بود.

نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در Nature Microbiology منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا