انسان در یک هزار سال آینده

در چنین بازه زمانی کوتاهی زندگی انسان تا این حد دستخوش تغییر شد؛ در این شرایط، زندگی انسان طی یک هزار سال آینده با چه تغییراتی مواجه خواهد شد؟ شاید بتوان با بررسی دستاوردها و پیشرفت‌های علمی فعلی، چشم‌انداز زندگی انسان در آینده را ترسیم کرد.

انسان آینده و هوش مصنوعی

مغز انسان از قدرت خارق‌العاده‌ای برخوردار است و حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های رایانه‌ای قادر به نزدیک شدن به توانایی مغز انسان نیستند.

سال 2014 پژوهشگران از رایانه K در ژاپن – یکی از پرقدرت‌ترین رایانه‌های جهان – برای شبیه‌سازی فعالیت مغز انسان استفاده کردند. این کار به 705،024 هسته پردازنده، 1.4 میلیون گیگابایت حافظه و 40 دقیقه زمان برای پردازش همان حجم از داده‌ها که ظرف 1 ثانیه توسط مغز پردازش می شود، استفاده کرد.

اما دانشمندان تخمین می زنند که در آینده، رایانه‌ها نه تنها به سرعت محاسباتی مغز انسان خواهند رسید، بلکه هوش مصنوعی (AI) با قدرت صحبت، تعامل، گوش کردن و به خاطر آوردن طراحی خواهد شد. البته باید امیدوار بود که هوش مصنوعی از این اطلاعات بر ضد انسان استفاده نکند.

در عین حال، انسان نیز تعامل بیشتری با ربات‌ها پیدا خواهد کرد. دانشمندان پیش‌بینی می کنند که در آینده، ربات‌های منحصر به فردی موسوم به nanobots طراحی خواهند شد که به افزایش توانایی‌های طبیعی انسان کمک خواهند کرد.

در این شرایط، قدرت فرا-انسانی یا ترنس هیومانیسم (transhumanism)، دیگر انسان را محدود به ویژگی‌های بیولوژیکی بدن خود نخواهد کرد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا