پاییز و اوج فعالیت کنه‌ها

بیماری لایم (Lyme) در انسان یک بیماری ناتوان‌کننده است که می تواند باعث علائم طولانی‌مدتی مانند خستگی، درد مفاصل، فلج صورت و اختلالات عصبی شود. در موارد نادر، این بیماری حتی منجر به نارسایی کلیه می شود. بیماری لایم در اروپا، شمال غرب اقیانوس آرام، کانادا و آمریکا از شیوع بالایی برخوردار است.

این بیماری عفونی توسط باکتری بورلیا بورگدورفری (Borrelia burgdorferi) ایجاد می شود. این باکتری توسط گزش کنه ایکسودس یا کنه پاسیاه آلوده به بدن انسان منتقل می شود. کنه پس از مکیدن خون گوزن یا راکون، آلوده شده و این عفونت را از طریق گزش به بدن انسان منتقل می کند.

بیماری‌های منتقله از راه کنه (tick-borne diseases)، انسان و حیوانات از جمله اسب و سگ را درگیر می کنند.

کنه پاسیاه

در بخش‌هایی از مرکز و شرق کانادا، ماه‌های اکتبر و نوامبر زمان اوج فعالیت کنه‌های بالغ پاسیاه یا deer tick با نام علمی ایکسودس اسکاپولاریس (Ixodes scapularis) است.

بررسی‌ها نشان می دهد، طی سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در جمعیت کنه‌ها در کانادا ایجاد شده است. در دهه 1990 میلادی جمعیت کنه‌های پاسیاه در کانادا محدود به منطقه لانگ پوینت در اونتاریو بود، اما طی چند دهه گذشته جمعیت کنه‌ها به سرعت به سایر مناطق آمریکای شمالی گسترش پیدا کرده‌اند.

کنه‌ها حرکات بسیار محدودی دارند، اما به وسیله حیوانات دیگر از جمله پرندگان مهاجر به نقاط مختلف منتقل می شوند. تحقیقات جدید نشان می دهد، تغییرات آب و هوایی در کنار سایر عوامل اکولوژیکی از جمله جمعیت میزبان و زیستگاه، شرایط زنده ماندن و افزایش جمعیت کنه‌ها را طی سال‌های اخیر آسان‌تر کرده است.

دمای هوای مناسب و گرمای کافی، از نیازهای ضروروی برای زنده ماندن گونه‌های مختلف کنه است. تغییرات آب و هوایی باعث شده که مناطق شمالی قاره آمریکا به مکان مستعدتری برای کنه‌های پاسیاه تبدیل شوند.

برای کنترل جمعیت رو به گسترش کنه‌ها، پلت‌فرم آنلاین eTick توسط دانشگاه بیشاپ (کبک، کانادا) راه‌اندازی شده است. از طریق ارسال عکس کنه‌ها با این پلت‌فرم، امکان شناسایی نوع گونه و نحوه مقابله با آن فراهم می‌شود.

نصب ردیاب کنه روی بدن حیوانات خانگی و کنترل مستمر آنها توسط دامپزشک از دیگر اقداماتی است که می تواند به کنترل جمعیت کنه‌ها به خصوص در زمان زمان اوج فعالیت این حشرات در پاییز کمک کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: inverse

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا