مالچ پاشی و نهال کاری: راهی برای فروکش ساختن گرد و غبار‬‎

به طوری که طبق گفته شهریا عسگری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان غلظت آلاینده‌های گرد و غبار در هوای اهواز و شوش به بیش از 10 برابر حد مجاز رسیده است.

وی در خصوص میزان آلاینده های گرد و غبار در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه گیری ها تا ساعت 19 روز گذشته (5 آبان ماه) میزان ذرات غبار در هوای اهواز 1511 میکروگرم در مترمکعب بوده است. با توجه به اینکه میزان مجاز آلاینده ها در هوا 150 میکروگرم در مترمکعب است، غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از برابر 10حد مجاز رسیده است.

وی گفت: همچنین میزان غلظت گرد و غبار در حمیدیه 1453، خرمشهر 1396، شادگان 1381، شوش 1562 و در دزفول 359 میکروگرم در مترمکعب اندازه گیری شده است. بدین ترتیب میزان غلظت آلاینده‌های گرد و غبار در حمیدیه، خرمشهر و شادگان بیش از 9 برابر و در شوش به بیش از 10 برابر حد مجاز رسیده است.

آغاز عملیات مالچ‌پاشی توام با نهال‌کاری شن‌زارهای خوزستان

در این بین مالچ پاشی یکی از راه های فروکش ساختن این گرد و غبار به حساب می آید. روز جمعه( 4 آبان)عملیات مالچ‌پاشی توام با نهال‌کاری 11 هزار هکتار از شن‌زارهای خوزستان با حضور محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور آغاز شد.

واعظی در این خصوص گفت: مالچ پاشی حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان سال آغاز شد و این میزان با همت مسئولین به ۱۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرد. امسال نیز برای ۱۱ هزار هکتار مالچ پاشی برنامه ریزی شده که امیدواریم این پروژه عظیم هر چه زودتر به اتمام برسد.

وی افزود: عملیات مالچ پاشی در منطقه چذابه با توجه به اینکه جاده های این منطقه در میان شن های روان واقع شده در سطح یک هزار هکتار با اولویت انجام خواهد شد.

امکان افزایش سطح مالچ‌پاشی بیابان‌های خوزستان

احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به آغاز طرح ماچ پاشی توام با نهال کاری 11 هزار هکتار از بیابان های استان گفت: در صورت تامین اعتبار و مالچ مورد نیاز، امکان ارتقا سطح تا 20 هزار هکتار نیز وجود دارد.

وی افزود: امسال مانند سال های گذشته عملیات بیابان زدایی به روش مالچ پاشی توام با نهال کاری در استان در سطح 11 هزار هکتار از شن زارهای استان آغاز می شود. برای انجام این عملیات حدود 110 میلیون لیتر مالچ از پالایشگاه آبادان تامین خواهد شد و در محدوده بیابان ها و شن زارهای استان در شهرهای شوش، دشت آزادگان و اهواز پاشیده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان تصریح کرد: در انجام این عملیات از پیمانکاران بومی و پیمانکارانی که توانایی مناسبی در انجام این کار دارند استفاده خواهد شد. پس از انجام عملیات ماچ پاشی، کار نهال کاری روی مالچ ها در سطح 11 هزار هکتار انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تامین اعتبارات و مالچ مورد نیاز به موقع انجام شود، امکان ارتقا سطح تا 20 هزار هکتار نیز وجود دارد.

مالچ نفتی خیانت است، ریگ‌پاشی کنید

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان با انجام مالچ پاشی مخالف هستند چرا که معتقدند مالچ پاشی علاوه بر خطرات زیست محیطی، به گرم شدن بیشتر منطقه مالچ پاشی شده منجر می شود. همچنین باعث نابودی برخی جانوران و گیاهان نیز می‌شود.

پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی ایران، یکی از منتقدان این روش است. او استفاده از مالچ نفتی برای مقابله با ریزگردها را خیانت می داند و معتقد است: باید به جای مالچ نفتی از ریگ پاشی استفاده شود.

وی در این خصوص گفته است: هر روشی که مورد استفاده قرار می گیرد باید ارزان، زود بازده و دایمی باشد و محیط زیست را آلوده نکند. این در حالیست که مالچ نفتی گران و باارزش است، زمین را سیاه می کند، بدبوست و حرارت منطقه را بالا می برد که باعث می شود بادهای آن منطقه گرم و بدبو باشد، ضمن اینکه باعث نابودی موجودات و گیاهان می شود. مالچ نفتی که روی تپه ها و ماسه زارها پاشیده می شود باعث نفوذناپذیری منطقه در مقابل باران می شود و پس از گذشت چهار پنج سال به دوده سرطان زا تبدیل می شود.

وی بهترین راه مقابله با ریزگردها را پاشیدن ریگ دانسته و گفته است: ریگ راهکاری ارزان، ساده و دایمی است و به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

این محقق با بیان اینکه راه های مقابله با بیابان و مقابله با ریزگرد با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرده است: برای تثبیت ماسه نیز باید «مالچ رسی» جایگزین مالچ نفتی شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا