اجرا پروژه بازگشت به آینده توسط ناسا

یکی از چالش های فضائی بین دو قدرت بزرگ فضانوردی جهان یعنی روسیه و ایالات متحده آمریکا ، بحث انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضائی است که در حال حاضر به صورت انحصاری در اختیار روسیه بوده و کلیه ماموریت های فضائی دارای سرنشین به مقصد ایستگاه بین المللی فضائی ، توسط روسیه برنامه ریزی و اجرا می شود . به همین دلیل ناسا در حال اجرای پروژه ای ای به نام بازگشت به آینده یا return to the future است که بر اساس آن قرار است تاسیسات مربوط به اعزام دو مرکز شاتل های فضائی ساخته شوند . پیش بینی می شود تا سال 2017 ، نخستین ماموریت این شاتل ها جهت اعزام فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضائی انجام شود . گفتنی است آخرین ماموریت اعزام شاتل سرنشین دار به ایستگاه بین المللی فضائی توسط ناسا ، شش سال پیش انجام شده و این سازمان پس از آن قادر به تکرار این ماموریت نبوده است .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ، ناسا قصد دارد با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دو شرکت خصوصی فعال در این زمینه که با آن ها قرار داد امضا کرده است ، به این تکنولوژی دست پیدا کند . این شرکت ها عبارتند از شرکت بوئینگ Boeing  و اپیس ایکس Space X .

بر اساس گفته مقامات ناسا ، نخستین سفارش در این زمینه به شرکت بوئینگ داده شده است و فعالیت های شرکت فضائی اپیس ایکس نیز در این زمینه تا پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد . البته ناسا تاکید کرده است که پس از اتمام کار ، تصمیم خواهد گرفت که این ماموریت را با کدام یک از فضاپیماهای ساخته شده توسط دو شرکت ، انجام دهد .

این ثبت سفارش ، تقریبا هشت ماه پس از عقد قرارداد کاری ناسا با شرکت های بوئینگ و اسپیس ایکس جهت ساخت کپسول های فضائی به منظور اعزام فضانورد به ماموریت های فضائی ، انجام شده است .

گفتنی است این شاتل فضائی جدید که قادر به حمل خدمه و فضانوردان به خارج از مدار زمین است ، توسط بوئینگ ساخته شده و CST -100 نام دارد . خدمه این شاتل ، فضانوردان فضاپیمای دراگون خواهند بود و پیش بینی می شود فضاپیمای فوق به سادگی و بدون مشکل قادر به پهلو گیری در ایستگاه بین المللی فضائی بوده و به اسانی از آن جدا شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا