میوه و سبزی کافی در جهان وجود ندارد

برای تأمین موادغذایی مورد نیاز جمعیت 9.8 میلیارد نفری زمین در سال 2050، به 12 میلیون هکتار زمین زراعی و 1 میلیارد هکتار زمین مرتعی بیشتر نیاز خواهیم داشت؛ این در شرایطی است که با تغییر سیستم‌های کشاورزی، نیاز به فضا و منابع مختلف کاهش چشمگیری پیدا می کند.

پژوهشگران تأکید می کنند که برای پاسخگویی به نیاز تغذیه‌ سالم، میوه و سبزیجات بیشتری باید تولید شود، اما سیستم کشاورزی فعلی این امکان را فراهم نمی کند و می توان گفت، میوه و سبزی کافی برای داشتن رژیم غذایی سالم برای همه مردم جهان تولید نمی شود.

پروفسور ایوان فریزر (Evan Fraser) استاد دانشگاه گولف (کانادا) و یکی از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: با سیستم کشاورزی فعلی نمی توانیم رژیم غذایی سالم را برای همه مردم جهان تضمین کنیم.

میزان مصرف چربی و قند در جهان درحال افزایش است؛ در عین حال، افزایش میزان تولید غلات در کشورهای درحال توسعه منجر به ایجاد سیستمی شده است که دستیابی به هدف تغذیه سالم را غیرممکن کرده است.

مطالعه پژوهشگران دانشگاه گولف که براساس راهنمای تغذیه سالم دانشگاه هاروارد انجام شده است، عنوان می کند که نیمی از رژیم غذایی سالم باید شامل میوه و سبزیجات باشد، یک چهارم متشکل از غلات و یک چهارم دیگر شامل پروتئین، چربی و لبنیات باشد.

اما در رژیم غذایی افرد درحال حاضر به جای 15 میوه و سبزی توصیه شده برای هر نفر، تنها 5 نوع (میوه و سبزی) وجود دارد. همچنین میزان چربی و قند مصرفی بسیار بالاتر از حد مجاز است.  

کشورهای درحال توسعه با توجه به جمعیت رو به رشد خود، طی چند دهه گذشته در بخش تولید غلات سرمایه گذاری بیشتری داشته‌اند که این ظرفیت باید تغییر و به تولید میوه و سبزیجات بیشتر اختصاص پیدا کند. همچنین برای رسیدن به میزان توصیه شده مصرف پروتئین، پروتئین‌های حیوانی باید با پروتئین‌های گیاهی جایگزین شوند.

تولید پروتئین به مراتع و منابع زیادی نیاز دارد و با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در ارتباط است؛ در حالیکه پروتئین‌های گیاهی علاوه بر کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و (کاهش) استفاده از زمین‌های کشاورزی، برای سلامت انسان و سیاره زمین مفید خواهند بود.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا