تعریف علمی غذاهای کاربردی

در حال حاضر اصطلاح غذاهای کاربردی تعریف خاصی ندارد. بر اساس پیشنهاد سازمان‌های بهداشتی مانند آکادمی تغذیه و رژیم غذایی ایالات‌متحده آمریکا، غذاهای کاربردی غذاهایی هستند که نقششان فراتر از ارائه کالری و تغذیه پایه‌ای برای بهبود سلامت افراد، است.

به نظر می‌رسد که تحقیقات بیشتری باید درباره این غذاهای کاربردی انجام شود تا ازنظر کارکرد و فواید آن‌ها بر سلامت بدن انسان در بخشی از یک رژیم غذایی مناسب، دسته‌بندی شوند.

غذاهای کاربردی به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: دسته اول از این غذاهای کاربردی، غذاهای روزمره مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات، لبنیات، ماهی و گوشت هستند که با ترکیباتی از سطح بالایی از مواد مغذی همچون پروبیوتیک ها در ماست و آنتی اکسیدآن‌ها در انواع توت‌ها می‌تواند در رژیم غذای سالم قرار گیرند. دسته دیگر غذاهای غنی‌شده با ترکیبات غذایی همچون اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و درنهایت دسته سوم را عناصر غذاهای ترکیبی مانند پری بیوتیک ها تشکیل می‌دهند.

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا، غذاهای کاربردی را به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرده است. دسته اول از این غذاهای کاربردی، غذاهای روزمره مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات، لبنیات، ماهی و گوشت هستند که با ترکیباتی از سطح بالایی از مواد مغذی همچون پروبیوتیک ها در ماست و آنتی اکسیدآن‌ها در انواع توت‌ها می‌تواند در رژیم غذای سالم قرار گیرند. دسته دیگر غذاهای غنی‌شده با ترکیبات غذایی همچون اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و درنهایت دسته سوم را عناصر غذاهای ترکیبی مانند پری بیوتیک ها تشکیل می‌دهند.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، توصیه می‌شود همه این غذاهای کاربردی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانیم. به‌عنوان‌مثال استفاده از ماهی‌های چرب همچون ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، شاه‌ماهی به دلیل داشتن امگا ۳ طبیعی در وعده شام پیشنهادشده و چربی اشباع‌نشده در روغن‌زیتون ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد بنابراین می‌تواند در لیست رژیم غذایی روزانه جای گیرد.

بسیاری از غذاهای کاربردی به دلیل داشتن مواد مغذی نظیر پلی فنول ها از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند که میوه‌ها و سبزی‌ها رنگی منابع مهمی از این مواد به حساب می‌آیند. تحقیقاتی که تاکنون در رابطه با این مواد مغذی انجام‌شده، نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از هشت هزار فیتو (phyto) یا مواد شیمیایی گیاهی مورد شناسایی قرارگرفته‌اند. بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها از چندین نمونه از این فیتوها برخوردار هستند اما هنوز پژوهش‌ها مشخص نکرده‌اند که کدام‌یک از ترکیبات خاص برای سلامت افراد مناسب هستند. محققان توصیه می‌کنند که باید میوه‌ها و سبزی‌ها را در رنگ‌های مختلف مصرف کرد تا سطح وسیعی از مواد مغذی وارد بدن شود.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا