دروغ‌سنجی برای نوشته‌ها

دانشمندان موفق به طراحی یک ابزار کامپیوتری شده‌اند که می‌تواند دروغ‌های نوشته‌شده در هر متنی را تشخیص دهد که این مسئله به‌طور خاص در اظهارنامه‌های نوشته‌شده به پلیس قابل‌استفاده است.

در این فناوری از ترکیب تجزیه‌وتحلیل نوشته‌ها و ماشین قدرتمند یادگیری تشکیل‌شده است که قادر به شناسایی موفقیت‌آمیز دروغ‌ها و گزارش‌های جعلی با ضریب ۸۰ درصدی تشخیص درست است.

فناوری VeriPol تا حدی مبتنی بر فرآیند شناخته‌شده به‌عنوان پردازش زبان طبیعی است. این دانش، شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به کامپیوتر کمک می‌کند با درک، تفسیر و دست‌کاری زبان انسانی، دروغ بودن یک نوشته را تشخیص دهد. در این ابزار رایانه‌ای از الگوریتمی برای شناسایی و تعیین ویژگی‌های مختلفی مانند صفت‌ها، لغات، فعل‌ها، اسم‌ها، علامت‌های نقطه‌گذاری و عددها و ارقام در متن استفاده می‌شود.

این فناوری در حال حاضر توسط پلیس اسپانیا مورداستفاده قرارگرفته و به افسران پلیس کمک می‌کند در موارد لازم و هنگام انجام تحقیقات خود، از آن استفاده کنند. فناوری دروغ‌سنج نوشتاری با عنوان VeriPol معرفی‌شده و مخصوص گزارش‌هایی از سرقت است و می‌تواند الگوهایی را که با ادعاهای دروغین رایج به پلیس ارائه می‌شوند، تشخیص دهد. ازجمله مهم‌ترین موارد کاربرد این دروغ‌سنج، گزارش‌های دزدی و سرقت، اعلام جزئیات دقیق حادثه‌ها توسط شاهدان و توصیف‌های مرتبط با مجرمین است.

اعضای این گروه تحقیقاتی را متخصصین علوم کامپیوتر از دانشگاه کاردیف و دانشگاه چارلز سوم در شهر مادرید تشکیل می‌دهند. این پژوهشگران معتقدند که فناوری فوق می‌تواند علاوه بر کاهش زمان صرف شده توسط پلیس در بررسی پرونده‌ها، از میزان تلاش و انرژی تلف‌شده توسط نیروهای پلیس در جریان تحقیقات جنائی و تکنیک‌های رایج در آن پیشگیری کند. این عمل به‌واسطه تشخیص گزارش‌های دروغ، ممکن خواهد بود.

در بسیاری از نقاط جهان، اظهار دروغ به پلیس، جرمی است که عواقبی جدی مانند زندان و جریمه‌های شدید را در پی دارد. اظهارات دروغ نه‌تنها پایگاه‌های اطلاعاتی پلیس را دچار مشکل می‌کند بلکه به نتایج نهایی تحقیقات جنایی آسیب رسانده و مقدار قابل‌توجهی از هزینه‌ها و منابع عمومی که می‌توانند در سایر حوزه‌های اجتماعی مصرف شوند را هدر می‌دهند.

بااین‌حال ارائه گزارش‌های دروغین به پلیس در گوشه و کنار جهان بسیار رایج بوده و این موضوع به‌ویژه در گزارش‌های جرم‌هایی مانند سرقت؛ بیشتر دیده می‌شود.

فناوری VeriPol تا حدی مبتنی بر فرآیند شناخته‌شده به‌عنوان پردازش زبان طبیعی است. این دانش، شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به کامپیوتر کمک می‌کند با درک، تفسیر و دست‌کاری زبان انسانی، دروغ بودن یک نوشته را تشخیص دهد. در این ابزار رایانه‌ای از الگوریتمی برای شناسایی و تعیین ویژگی‌های مختلفی مانند صفت‌ها، لغات، فعل‌ها، اسم‌ها، علامت‌های نقطه‌گذاری و عددها و ارقام در متن استفاده می‌شود. مطالعات اولیه بیش از ۱۰۰۰ گزارش پلیس ملی اسپانیا نشان می‌دهد که VeriPol درزمینهٔ تمایز بین گزارش‌های دروغین و واقعی بسیار مؤثر بوده و میزان موفقیت آن بیش از ۸۰ درصد است.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی academic journal Knowledge-Based Systems منتشرشده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. البته به نظرم بازهم باید در شرایط مختلف و در حالات مختلف نوشته مورد بررسی قرار بگیره تا بشه بصورت قطعی راجع بهش نظر داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا