آب دریا شیرین تر می‌شود

به گزارش سیناپرس، فریبا استوار، پژوهشگر پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلباظهار کرد: کوپلیمر استایرن- مالئیک انیدرید را به عنوان یک ماده انتی اسکالانت در دستگاههای تصفیه آب اسمز معکوس معرفی کرده است،گفت: این پلیمر می تواند بازده غشا در این دستگاهها را تا حد قابل توجهی بالا ببرد و حذف ناخالصی آب را به ۹۹درصد برساند.

وی افزود: غشاهای سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس به سرعت دچار گرفتگی و رسوب می‌شوند. این مساله دستگاههای تصفیه در مناطقی که ناخالصی و شوری آب بسیار بالا دارند، یک مشکل بسیار جدی است زیرا غشا به طور مرتب به تعویض نیاز پیدا می‌کند.

استوار ادامه داد: امروزه با توجه به فرایندهای تصفیه بر پایه غشا مانند روشهایی از قبیل اسمز معکوس، میکروفیلتراسیون، نانو فیلتراسیون، الترا فیلتراسیون، الکترودیالیز و غیره، استفاده از موادی مانند آنتی‌اسکالانت‌ها که از تشکیل رسوب‌ها در حین فرایند تصفیه جلوگیری کرده و با از بین‌بردن هسته اولیه، باعث افزایش راندمان روش مورد نظر می‌شود، از نقطه نظر صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 وی افزود: هدف از این طرح، سنتز ۴ نوع آنتی‌اسکالانت برپایه پلیمر شامل پلی‌آکریلیک اسید، پلی‌آسپارتیک اسید، پلی‌مالئیک انیدرید و پلی‌استایرن- مالئیک انیدرید، بررسی عوامل موثر در این سنتز و استفاده از آنتی‌اسکالانت‌های سنتز شده در سیستم اسمزمعکوس به عنوان ضد رسوب است.

استوار ادامه داد: در پژوهش‌ها سنتز آنتی‌اسکالانت‌های آزمایشگاهی به روش پلیمریزاسیون رادیکالی و با بررسی پارامترهای تاثیرگذار از قبیل نوع و غلظت آغازگر، نوع حلال، زمان و دمای انجام پلیمریزاسیون، بهترین فرمولاسیون سنتز مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم از آنتی‌اسکالانت‌های سنتز شده به عنوان ضد رسوب در سیستم‌ اسمزمعکوس استفاده شد و تاثیر پارامترها  بررسی شد.

 پژوهشگر پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی تصریح کرد: نتایج نشان داد که استفاده از آنتی‌اسکالانت‌ها سبب افزایش راندمان تصفیه با استفاده از سیستم اسمزمعکوس شده و با افزایش طول عمر غشاء و جلوگیری از ایجاد رسوب روی غشاء اسمز معکوس، زمان استفاده از این سیستم را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بررسی عوامل موثر نیز نشان داد که غلظت آنتی اسکالانت سنتزی تا مقدار مشخصی سبب افزایش راندمان شده و سپس تاثیر کمی دارد. هم چنین نتایج نشان داد که دما اثر منفی داشته و به علت نبود مبدل حرارتی و افزایش دما، منافذ غشاء باز شده و املاح معلق شده توسط آنتی اسکالانت از غشاء عبور می‌کنند و افزایش pH اثر نامطلوبی بر کارایی سیستم اسمز معکوس داشته و راندمان سیستم را کاهش می‌دهد.

استوار گفت: درنهایت با مقایسه آنتی‌اسکالانت‌ها و بررسی راندمان هرکدام، این نتیجه حاصل شد که با استفاده از کوپلیمر استایرن- مالئیک انیدرید، راندمان حذف TDS و EC بالای ۹۹درصد بوده و نسبت به آنتی اسکالانت‌های سنتزی، دارای راندمان بالاتر و کارایی بیشتری است، بطوریکه در مدت زمان بیشتری می‌توان از این آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس با گرفتگی کمتر غشاء استفاده کرده و پس از عبور از سیستم RO ، آبی با مقدار مجاز EC و TDS تخلیه به آب‌های سطحی تصفیه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا