میکرو پهپادهایی با قابلیت حمل بارهای سنگین

میکرو پهپادها (micro-drones) ربات‌های پرنده کوچک، سریع و چابک هستند که علاوه بر حمل بارهای سنگین‌تر از وزن خود، از قابلیت استفاده در مأموریت‌های مختلف برخوردار هستند.

محققان آمریکایی وسوئیسی برای طراحی میکرو پهپاد FlyCroTugs از طبیعت به ویژه حشرات الهام گرفته‌اند. با بررسی رفتار زنبور در زمان حمل شکارهایی سنگین‌تر از وزن خود زنبور، محققان دریافتند که این حشره برای حمل شکار خود گاهی آن را پرتاب کرده و روی زمین می کشد.

به گفته متیو استرادا (Matthew Estrada) یکی از نویسندگان این مقاله و از محققان دانشگاه استنفورد، در طراحی میکرو پهپاد از پاهای مارمولک الهام گرفته شده است.

کلید عملکرد این ربات پرنده، استفاده از چسب‌های قابل تعویض در قسمت پایه پهپاد است؛ میکرواسپین‌ها که با الهام از پای مارمولک طراحی شده‌اند، برای چسبیدن به سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در این شرایط، میکرو پهپاد 100 گرمی می تواند بارهایی تا 4 کیلوگرم را از زمین بلند کرده یا روی زمین بکشد یا با یک اهرم مخصوص، درب اتاق را باز کند.

محققان در ادامه تحقیقات خود قصد دارند میکرو پهپادهای خود تخریب‌گری را طراحی کنند که در حوادث و بلایای طبیعی، به صورت گروهی برای آواربرداری یا بازگشایی مسیرهای مسدود مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: theverge