میزان شیوع HIV، هپاتیت B و C در ایران هم سطح اروپا و پایین تر از آمریکاست

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، علی اکبر پور فتح اله، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و برنامه های سازمان انتقال خون در خصوص پایش و رساندن خون های اهدایی به خطر ریسک صفر  افزود: خون اهدایی مردم کشورمان در اثر برنامه های سازمان انتقال خون به بالاترین حد سلامتی رسیده است اما هنوز ما به سمت زیرو ریسک ( خطر صفر) حرکت می کنیم.

وی در ارائه سیاست ها و برنامه های سازمان در خصوص کنترل عفونت منتقله از خون و تامین خون، گفت: امروزه با ویروس هایی مواجه هستیم که به عنوان پدیده های نوظهور جامعه انسانی را به چالش می کشند و پیش بینی می شود سرانجام دنیا را ویروسها و بیماری های ناشی از آن تعیین می کند.

پورفتح اله با اشاره به سد های دفاعی ما در مقابل این ویروس ها، افزود: آزمایش های قوی برای شناسایی ویروس ها در ایران و دنیا به وجود آمده است و اکنون خطر ابتلا به ویروس های اچ آی وی و هپاتیت B و C از طریق انتقال خون در حد صفر است.

وی با اشاره به توسعه تکنیک های آزمایشگاهی در ایران، گفت: تمام تست های ما اکنون با سیستم کمی لومینسانس وبه طورمتمرکز انجام می شود که سبب کاهش انتقال آلودگی است.

پورفتح اله تاکید کرد: با این وجود همیشه تست با میزانی ازریسک همراه است، حساسیت تست ها و قرار گرفتن اهدا کننده در دوره پنجره از آن جمله است و ایجاد سد اولیه پیش از اهدای خون مهم ترین راه پیشگیر است.

وی افزود: با سرمایه گذاری روی اهدا کنندگان ، آگاه سازی و گزینش اهدا کنندگان از میان جمعیت های فرهیخته، سالم و بدون چشمداشت می توان بهترین سرمایه سلامت خون را فراهم کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون، افزایش اهدای مستمر، کاهش اهدا اولی ها، سیستم مراقبت از خون کنترل دقیق موارد مثبت در آزمایشگاه، غربالگری قبل از اهدای خون و واکسیناسیون علیه هپاتیت را از برنامه های سازمان انتقال خون برای رسیدن به ریسک صفر انتقال خون دانست.

وی تاکید کرد: با اجرای این چهار برنامه امروز به نتایج درخشانی در سلامت خون اهدایی رسیده ایم.

پورفتح اله، محدود کردن اهدا کننده خون به جمعیت اهدا کننده مستمر، اگاه، آموزش دیده وسرمایه گذاری روی سالم ترین و فرهیخته ترین افراد و خانواده های آنها را در این خصوص موثر دانست و افزود: ساماندهی واحدهای سیار با شناسایی جمعیت های سالم و آگاه و مراجعه مستمر به این مراکز، کارت اهدای خون و کنترل مرتب اهدا کنند گان متستمر و فرهنگ سازی در میان  اقشار به صورت هدفمند در برنامه های این سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به جمعیت دو میلیون ۱۰۰ هزارنفری اهدا کنندگان و آمار ۲۷ اهدای خون درهزارنفر جمعیت گفت: این میزان  نیاز ما به خون را رفع می کند و اکنون روی سلامت و کیفیت خون و اهدا کننده متمرکز شده ایم.

پورفتح اله ضمن تاکید بر اجرای طرح مدیریت خون بیمار و انتقال خون محافظه کارانه گفت: با اجرای این طرح ها میزان اهدا می تواند کاهش یابد. اکنون شاخص اهدای مستمر به ۵۸ درصد رسیده است و آمار اهدا کنندگان بار اول به کمتر از ۱۳ درصد رسیده است.

وی با اشاره به این موضوع که در سال ۲۰۱۵ میزان ۲۵ درصد رخداد HIV، هپاتیت B و C در میان جامعه بار اولی ها بوده است و این گروه مسئول ۸۰ درصد رخداد مثبت HIV، هپاتیت B و C بوده اند، گفت: اگر سرمایه گذاری شود تا اهدا کنندگان تهییجی را از چرخه حذف کنیم به خطر صفر اهدا نزدیک می شویم.

پورفتح اله افزود: هم اکنون در ۲۱ استان کشور، در نقاط انتخابی شیوع HIV، هپاتیت B و C برنامه غربالگری را انجام می دهیم و روند کاهشی هپاتیت B و C تاثیر این برنامه است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، سرمایه گذاری روی جمعیت اهدا کنندگان و خانواده آنها را به دلیل زمینه ژنتیکی و خانوادگی موثر تر خواند و افزود: برای آگاهی آنان برنامه های ویژه ای ترتیب داده ایم.

وی، پایش خطر ریسک و موارد مثبت در آزمایشگاه های سازمان، افزایش حفظ محرمانگی، توجه به پزشکان اهدا وتغییر مکانهای مشاوره با سبب دستاوردهای بزرگی در همین راستا دانست و افزود: پس از اجرای این برنامه به طور معنا داری گزارش موارد مثبت  HIV، هپاتیت B و C به سمت صفر حرکت می کند.

پورفتح اله، گسترش این برنامه و رسیدن به ریسک صفر را در کشور از دیگر اهداف سازمان خواند و گفت: واکسینه کردن اهدا کنندگان علیه هپاتیت بی نیز می تواند علیه این بیماری مارا مصون کند به خطر صفر هپاتیت بی برساندکه از مهر ماه امسال در کشور آغاز شده است.

وی، راز موفقیت های سازمان را در ارتباط با دنیا ، حرکت بر مدار علم، و انتقال دانش دانست و افزود: با انتقال دانش پالایش قراردادی پلاسما از تونس به ایران اکنون توانسته ایم ۱۷ میلیون دلار کاهش ارزبری داروهای مشتق از پلاسما را تجربه کنیم ودر این زمینه سرآمد کشورهای منطقه و دومین کشور موفق دنیا باشیم که سازمان جهانی بهداشت الگوی ما را برای کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کرده است.

پورفتح اله با اشاره به برآورد سازمان جهانی بهداشت از هدر رفت پلاسما در کشورهای در حال توسعه گفت: سالانه ۹میلیون و ۵۰۰ هزار پلاسما از کشورهای در حال توسعه دور ریخته می شود.

وی تاکید کرد: نتایج تست کشورهای پالایشگر اروپایی در مورد پلاسمای ایران نشان می دهد که میزان شیوع HIV، هپاتیت B و C در ایران هم سطح اروپا است و رقم شیوع این ویروس ها در ایران پایین تر از آمریکا است زیرا هنوز در آنجا اهد اکننده پولی وجود دارد که ریسک آلودگی را افزایش می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا