کاهش آلایندگی‌ها در گرو تولید خودروهای هیبریدی

هم اکنون 6500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران تردد می‏ کنند که از این تعداد 3500 دستگاه به سن فرسودگی رسیده‏اند. از تعداد آمار اتوبوس‏های تهران 70درصد در دست بخش‌خصوصی و 30درصد دیگر در اختیار شهرداری است. همچنین عمر مفید اتوبوس ‏های شهری 8 سال است و بعد از8سال باید از ناوگان خارج شوند.

کارشناسان شهری می‏گویند بیشتر اتوبوس‏های داخل‌شهری نیازمند نوسازی و بهینه‌سازی به‌صورت مداوم هستند؛ زیرا میزان آلایندگی باعث افزایش آلودگی هوا می‏شود و این اقدامات باید در طول سال و قبل از فصل آلودگی هوا انجام شود.

سوخت؛ عامل 75 درصد آلودگی هوا

محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: معادل ۳۰۵ میلیون بشکه نفت خام در حوزه حمل‌ونقل ایران مصرف می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان گفت ۷۰ درصد سهم آلودگی هوا در ایران است.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران ۴ برابر متوسط جهانی  و ۷ برابر متوسط مصرف کشور ژاپن است، گفت: ۳۵ میلیون دلار در ایران به بخش یارانه بنزین تعلق می‌گیرد، بنابراین باید فرهنگ مصرف صحیح  را نهادینه کنیم.

وسایل نقلیه؛ بزرگ‌ترین منبع انتشار ذرات معلق

محمد کاظمی، یک کارشناس محیط زیست گفت: بررسی‌های دقیق کارشناسی نشان می‌دهد که وسایل نقلیه به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع انتشار ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، حدودا سهم ۶۵ درصدی در انتشار آلاینده اصلی هوای تهران دارند.

وی افزود: از طرفی با توجه به نتایج مطالعات انجام‌شده مربوط به تاثیر سن خودروها در آلایندگی مشخص شد که با افزایش سن یک خودرو، میزان آلایندگی آن به‌صورت نمایی افزایش می‌یابد. در یکی از همین مطالعات نشان داده شد که آلایندگی خودروهای دیزلی ۲۰ساله، حدود ۲۰ برابر خودروهای دیزلی نو و آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی ۲۰ساله، حدود ۸ برابر وسایل نقلیه بنزینی نو است بنابراین تمام خودروهای درحال‌تردد به یک‌اندازه آلایندگی ندارند و ازاین‌رو لازم است بین آن‌ها تفکیک قائل شد.

وی تصریح کرد: ناوگان فرسوده با وجود تعداد کمی که در سطح شهر در حال تردد هستند، سهم قابل‌توجهی در انتشار PM۲.۵ دارند و این مساله، توجه به آن‌ها را بیش از پیش می‌کند. از طرفی با توجه به استهلاک زیاد ناوگان فرسوده وسایل نقلیه و نداشتن کارایی لازم از جنبه‌های مختلف، تعمیر و اقدامات کنترلی درمورد آن‌ها به‌صرفه نخواهد بود. ازاین‌رو راهکار قطعی و مشترک تمامی کشورهای دنیا در این‌مورد، اسقاط ناوگان فرسوده است.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: درخصوص ناوگان غیرفرسوده لازم است که اقدامات کنترلی دقیقی صورت گیرد که در چند دسته کلی تقسیم می‌شوند و از جمله آن‌ها عبارت‌اند از نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی، جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی، استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG و هیبرید، نصب کاتالیست روی خودروهای بنزینی، ارتقاء سطح استاندارد سوخت مصرفی و توسعه طرح‌های ترافیکی مانند طرح کاهش انتشار(LEZ) و معاینه فنی.

کاظمی تاکید کرد: از بین راهکارهای فوق، نصب کاتالیست روی خودروهای بنزینی و ارتقا سطح سوخت با رشد خوبی در کشور و به‌خصوص در شهر تهران همراه بوده است اما دیگر راهکارها از سالیان گذشته تاکنون در پیچ‌وخم مصوبات مختلف گیر کرده‌اند و خروجی مطلوبی از آن‌ها حاصل نشده است. علاوه بر این، اهتمامی که سال‌های گذشته روی راهکارهایی مانند اسقاط ناوگان فرسوده، نصب فیلتر دوده دیزلی‌ها، توسعه طرح LEZ و سوخت‌های جایگزین مشاهده می‌شد، امسال بسیار کم‌رنگ‌تر شده است. به‌طوری‌که شهرداری تهران امسال تنها یک برنامه سه‌وجهی شامل سخت‌گیرانه‌تر کردن کنترل معاینه فنی خودروهای سواری، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها برای شهر تهران و نیز توسعه موتورسیکلت‌های برقی درنظر گرفته است.

تولید خودروهای هیبریدی باید یکی از اولویت‌های کشور باشد

اسدا… قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه استفاده از خودروهای هیبرید باید یکی از اولویت‌های کشور باشد، گفت: امروزه ضرر و زیانی که در پی استفاده از خودروهای بنزینی به سلامت انسان‌ها وارد می‌شود، بیشتر از هزینه‌هایی است که برای تولید یا خرید این خودروها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از خودروهای هیبرید در کشور افزود: با نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه متوجه خواهیم شد همگی به‌سمت تولید خودروهای هیبرید و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی حرکت کردند زیرا بر این باورند این اقدام به کاهش آلایندگی‌ها کمک می‌کند.

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استفاده از خودروهای هیبرید به‌عنوان یک سیاست در اولویت کشورها قرار گرفته است و بدون‌شک نباید کشور ما نیز از این قاعده مستثنی شود، بنابراین لازم است استراتژی خود را بر استفاده از خودروهای هیبرید متمرکز کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: ازسوی‌دیگر، باید جاذبه‌هایی را برای ترغیب مردم در جهت استفاده از خودروهای هیبرید در نظر بگیریم تا فرهنگ عمومی برای استفاده از این خودروها تقویت شود.

وی یادآور شد: باید مکانیسم‌های مشخصی را در نظرگرفت تا خودروسازان در کشور بخشی از تولیدات خود را در تولید خودروهای هیبرید متمرکز کنند.

قره‌خانی با بیان این‌که تعرفه واردات خودروهای هیبرید باید صفر شود، تاکید کرد: باید از سوی شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ مکانیسمی تعبیه شود تا تردد این خودروها با سهولت انجام شده و امتیازهای خاصی نیز به دارنده‌های خودروهای هیبرید اعطا شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا