٧٢ درصد بیشتر از سهم خود جهان را آلوده می کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، «برات قبادیان» روز چهارشنبه در مراسم پایانی برنامه بهره وری انرژی در صنایع کلیدی کشور در محل سالن همایش های رایزن افزود: جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا است بنابراین سهم ما از آلاینده کردن محیط زیست باید یک درصد باشد در حالی که سرانه آلودگی ما 1.72 درصد است.
وی اظهار داشت: پیش از انقلاب صنعتی اول تمام فعالیت های صنعتی جمعیت آن روز توسط نیروی انسانی و دامی انجام می شد، با ورود نیروی بخار تحول اساسی در صنعت صورت گرفت، با انقلاب دوم صنعتی و ورود برق صنعت شکل دیگری به خود گرفت و سپس با انقلاب سوم صنعتی و ورود رایانه، تحولی اساسی اتفاق افتاد .
قبادیان ادامه داد: سازمان ملل در سال ٢٠٠٠ برنامه توسعه پایدار را با ١٧ هدف اساسی بنا گذاشت که به نظر می رسد با این برنامه آینده، آینده دیگری خواهد بود.
معاون وزارت صمت اظهار داشت: سال ٢٠١٢ که انقلاب صنعتی چهارم شروع شد هوش مصنوعی، ای تی، بایو و نانو شکل گرفت که به نظر می رسد در این زمینه ها هنوز اول راه هستیم.
قبادیان گفت: در بحث انرژی مشکلاتی داریم یکی نحوه مصرف ما است، بر اساس آمار مصرف انرژی در کشور ما 2.5 برابر میانگین جهانی است که باید کنترل شود.
وی افزود: هر جا صحبت از انرژی می شود بحث محیط زیست نیز به میان می آید زیرا یکی از عوامل تخریب مخیط زیست است البته اگر درست استفاده نشود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به فعالیت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) در ایران با هدف کاهش آلایندگی های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: در این زمینه همکاری خوبی بین دستگاه ها صورت گرفته است که باید با استفاده از فناوری های روز دنیا به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت کنیم.
قبادیان یادآور شد: ایران و حتی کشورهایی مانند هند، پاکستان و بنگلادش آن طور که باید از فناوری های روز دنیا برای کاهش آلایندگی در راستای مصرف انرژی استفاده نکرده اند؛ ما می توانیم با استفاده از ظرفیت یونیدو آن را جبران کنیم و برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی استفاده کنیم.
وی افزود: ایران طرفیت بالایی در منابع سوختی تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، زمین گرمایی و آبی دارد اما به سمت استفاده از انها حرکت نکرده ایم یا این حرکت بسیار کند بوده است.
قبادیان اظهار داشت: می توانیم با استفاده از ظرفیت خای موجود در کشور و با در کنار هم بودن دستگاه ها از آنها استفاده کنیم تا محیط زیستی سالم داشته باشیم.
برنامه بهره وری انرژی در صنایع کلیدی با کمک مالی صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF)، مشترکا توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و شرکت بهینه­سازی مصرف سوخت کشور (IFCO) به عنوان همکار ملی پروژه و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، از سال 2012 تا 2018 در کشور اجرا شد.
این برنامه در راستای بخشی از وظایف یونیدو و همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و توسعه پایدار صنعتی، از طریق بهره ­وری و صرفه­ جویی انرژی در صنایع بزرگ کشور به اجرا در آمد.
همایش امروز با میزبانی مشترک سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با هدف ارائه و تبیین فعالیت­ها، دستاوردها و درس آموخته­های برنامه برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا