به جای شفا مرض می‌خرید

موسسه سلامت انگلیس در یک بیانیه جدید اعلام کرده است: مردم انگلیس سالانه 421 میلیون پوند برای مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها هزینه می‌کنند و این درحالی است که از آنها هیچ چیز عایدشان نمی‌شود
پائول کلایتون، مشاور دولت انگلیس می‌گوید: «تقریبا مصرف هر نوع مکمل و ویتامینی برای بدن بی‌فایده است؛ ضمن اینکه بیش از 90 درصد آنها غیر قابل تایید هستند».
یک مطالعه دیگر که دو هفته پیش در مجله «Lancet Diabetes & Endocrinology» منتشر شد، شواهد معتبری ارایه کرد که براساس آن مکمل‌های ویتامین «D» هیچ تاثیر بالینی در جلوگیری از شکستگی لگن و استخوان‌ها ندارند.
به گفته کلایتون، مکمل‌ها و ویتامین‌ها حاوی مقدار زیادی از مواد نامشخص هستند.
این کارشناسان بهداشتی تاکید می‌کنند، مکمل‌های امگا 3 یکی از داروهایی است که مردم پول زیادی بابت آن پرداخت می‌کنند، اما تحقیقات اینطور نشان می دهد که این مکمل هیچ تاثیری بر بدن ندارد.
همچنین، مطالعات نشان داده است که مصرف مولتی ویتامین‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را کاهش نمی‌دهند.

مکمل‌هایی که هرگز نباید با داروها ترکیب شوند

برخی مکمل های غذایی آثار دارو را تقویت می کنند، در شرایطی که برخی دیگر آنها را کاهش می دهند. در ادامه با برخی مکمل ها که نباید هرگز با دارو ترکیب شوند، بیشتر آشنا می شویم.

مخمر سنت جان: مخمر سنت جان با بسیاری از داروها تداخل ایجاد می کند. این مکمل تجزیه داروها را تسریع می کند که از جذب درست و موثر آنها پیشگیری می کند. در یک مورد، استفاده از مخمر سنت جان تقریبا جان پیرمردی 74 ساله را گرفت که داروی تجویزی پس از عمل پیوند کلیه را مصرف می کرد. مخمر سنت جان تداخل با درمان سرطان به واسطه تسریع تجزیه داروهای شیمی درمانی را نیز نشان داده است. همچنین، مخمر سنت جان با داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده خون مانند وارفارین، و دیگر داروهای تجویزی نیز تداخل ایجاد می کند.

مکمل کلسیم: بسیاری از افراد به ویژه زنان برای داشتن استخوان‌های محکم از مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند اما تاثیر این مکمل‌ها در پیشگیری از شکستگی استخوانی به طور قطع تایید نشده‌ است. تشکیل سنگ کلیه شناخته شده‌ترین خطر ناشی از مصرف مکمل‌های کلسیم است اما این خطر به دریافت ویتامین D بستگی دارد. در مطالعه‌ای که روی تعدادی زن در دوران پس از یائسگی انجام گرفت مشخص شد مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین D ، خطر تشکیل سنگ کلیه را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. در حالی که مصرف کلسیم بدون مصرف ویتامین D خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

جینکو بیلوبا و وارفارین: جینکو بیلوبا یکی از محبوب‌ترین درمان های گیاهی و یک نوتروپیک (تقویت کننده عملکرد مغز) طبیعی محسوب می‌شود. این مکمل به بهبود گردش خون کمک می کند و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با التهاب مبارزه می کنند. از سوی دیگر، وارفارین به پیشگیری از لخته شدن خون کمک می کند. مصرف جینکو بیلوبا اثر وارفارین را تقویت می کند که ممکن است به خونریزی داخلی یا سکته مغزی منجر شود.

آهن و آنتی بیوتیک ها: مکمل‌های آهن ممکن است خطر کم خونی (آنمی) را کاهش دهند، اما جذب آنتی بیوتیک ها در بدن را نیز کاهش می دهند. دو ساعت پیش یا پس از مصرف آنتی بیوتیک ها از مصرف مکمل های آهن پرهیز کنید. زمانی که برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود، پزشک خود را از مصرف مکمل آهن آگاه کنید.

روغن ماهی و داروهای فشار خون: چه برای بهبود عملکرد مغز و چه مبارزه با التهاب از مکمل روغن ماهی استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که این مکمل با داروهای فشار خون تداخل ایجاد می کند. روغن ماهی اثر داروهای فشار خون را تقویت می کند که ممکن است به سطوح بسیار پایین فشار خون منجر شود.

ملاتونین و داروهای ضد افسردگی: ملاتونین ممکن است کیفیت خواب انسان را بهبود ببخشد، اما اثر داروهای ضد افسردگی را نیز کاهش می دهد. ترکیب ملاتونین با داروهای ضد افسردگی ممکن است موجب خواب آلودگی بیش از حد شود.

روی و آنتی بیوتیک ها: مکمل های روی میزان جذب آنتی بیوتیک ها در بدن را کاهش می دهند. خوشبختانه شما می توانید با ایجاد یک فاصله چهار تا شش ساعته بین مصرف مکمل های روی و آنتی بیوتیک ها از این تداخل پیشگیری کنید. شایان ذکر است که ترکیب پماد موضعی روی با داروهای آنتی بیوتیک، مانند اریترومایسین، می تواند به درمان آکنه کمک کند.

ویتامین C و داروهای سرطان: این ممکن است موجب شگفتی شما شود، اما ویتامین C و داروهای سرطان میانه خوبی با هم ندارند. ویتامین C اثربخشی بسیاری از داروهای درمان سرطان را کاهش می دهد. پژوهشگران توصیه می کنند که مکمل های ویتامین C طی دوران شیمی درمانی مصرف نشوند. گزینه ایمن‌تر مصرف مکمل های مولتی ویتامین حاوی ویتامین C است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا