درمانی جدید برای کشتن سلول‌های سرطان پستان مقاوم

اکثر تحقیقات در حوزه درمان سرطان بر انکوژن‌ها – ژن‌های شناخته شده بعنوان عامل سرطان – متمرکز هستند. از آنجاکه برخی از سرطان‌ها خود را با روش‌های درمانی موجود وفق داده‌اند و درعین حال هدف قرار دادن برخی انکوژن‌ها دشوار است، استراتژی‌های درمانی جدید و موثری مورد نیاز است.

محققان مرکز بیماری‌های خون و سرطان بیمارستان کودکان سینسیناتی در تحقیقات خود، آسیب‌پذیری‌های غیرانکوژنی سرطان را هدف قرار داده و تحقیقات خود را بر سرطان پستان مقاوم به درمان ناشی از مسیر مولکولی HER2-mTOR متمرکز کردند.

درمان استاندارد این نوع سرطان پستان، شیمی‌درمانی ترکیبی شامل یک عامل است که بصورت تخصصی ژن HER2 را هدف قرار می‌دهد؛ اما در نیمی از موارد، مقاومت به درمان ایجاد شده و منجر به پیشرفت بیماری می‌شود.

آسیب‌پذیری‌های غیرانکوژنی در سرطان پستان با بیان بیش از حد ژن ERBB2 مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند، سرطان‌هایی با بیان بیش از حد ژن ERBB2 باعث افزایش بیان ژن‌هایی می‌شوند که پروتئین‌ها را در یک مکانیسم مهم بقا برای سلول‌های سرطانی HER2 – یعنی مسیر ERAD – تنظیم می‌کنند.

شبکه اندوپلاسمی جزء داخلی سلول است که برای ساختار پروتئین‌ها حیاتی است. درنتیجه شیمی‌درمانی، ناپایداری ژنتیکی یا سایر عوامل بیولوژیک، پروتئین‌ها در سلول‌های سرطانی به اشتباه تاخورده و وضعیتی به موسوم به استرس سلولی ایجاد می‌شود. مسیر ERAD به سلول‌های سرطانی برای مقابله با پروتئین‌های به اشتباه تاخورده و استرس کمک می‌کند.

سلول‌های سرطان پستان با HER-2 مثبت به مسیر ERAD وابسته می‌شوند و به جای اینکه سلول‌های سرطانی به شیمی درمانی حساس شده و از بین بروند، این مسیر به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهد تا نجات پیدا کرده و زنده بمانند؛ بنابراین مهار مسیر ERAD می‌تواند بخشی از استراتژی درمانی سرطان باشد.

در ادامه تحقیقات، مسیر دیگری موسوم به IRE1-JNK بعنوان سرکوب‌کننده بالقوه سرطان پستان HER2 مثبت شناسایی شد. زمانیکه استرس در شبکه اندوپلاسمی روی می‌دهد، JNK به سلول دستور می‌دهد تا وارد ﺧﻮﺩﻛﺸﻰ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻯ ﺷﺪﻩ یا آپوپتوز شود.

یک درمان ترکیبی بر روی نمونه سلول‌های سرطان پستان HER2 مثبت انجام شد که شامل حذف ژنتیکی با مهار دارویی مسیر ERAD بود؛ همچنین عملکرد JNK از طریق مسدود کردن دارویی فسفاتازها مختل شد. این درمان ترکیبی در کشتن انتخابی سلول‌های سرطان پستان HER2 مثبت موفق عمل کرد.

آزمایش این روش درمان تجربی بر روی مدلهای موش مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت آغاز شده است.

دکتر "کاکاجان کوموروف" نویسنده ارشد تحقیق تأکید می‌کند: پیشرفت تومور یک روند تکاملی است؛ نتایج یافته‌های ما نشان داد که استفاده حداکثری از استرس سلولی از طریق مهار مسیرهای سازگار به مرگ سلول منجر می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله Science Signaling منتشر شده است.