خودروهای هوشمند دنیای ما را تغییر می‌دهند

هیچ‌کس حتی کارشناسان دنیای حمل‌ونقل باور نمی‌کردند سرویس‌های خدمات تاکسی اینترنتی بتوانند تا این حد و با سرعتی بسیار زیاد؛ دنیای حمل‌ونقل شهری را تغییر دهند. در حقیقت ما در زندگی خود شاهد تغییراتی سریع و بنیادین در دنیای حمل‌ونقل بودیم.

نتایج مطالعات و پژوهش‌های شرکت اینتل در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که بازار جهانی خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۵۰ به‌طور سالانه هفت تریلیون دلار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم گردش مالی خواهد داشت. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود این فناوری تمام شئون زندگی بشر ازجمله جاده‌ها، انبارهای کالا و حتی تعریف ما از خودرو را تغییر دهد. خودروهای آینده با آنچه امروزه ما در شهرها با آن سروکار داریم و ترافیک آن‌ها تبدیل به معضلی جدی شده است، کاملاً متفاوت باشد.

علی‌رغم مخالفت‌های جهانی که تلاش می‌کرد این فناوری را به عقب بازگردانند، شرکت‌های پیشروی ارائه‌دهنده خدمات تاکسیرانی اینترنتی از قبیل اوبر (Uber)، تبدیل به شرکت‌هایی پیشرو در این حوزه شده و ارزش آن تنها طی ۸ سال به بیشتر از هفتاد میلیارد دلار بالغ شد. بر اساس آمارها، شرکت اوبر و سایر رقبای بین‌المللی وی توانستند رکورد بیش از ده میلیارد سفر را به ثبت برسانند.

ولوله و سروصدایی که اپلیکیشن های سفرهای اشتراکی، به‌هیچ‌عنوان با تبعات و سروصدایی که بر اساس خودروهای هوشمند پیش رو خواهیم داشت، قابل پیش‌بینی نبوده و زمانی که این خودروها به‌طور عمومی استفاده شوند، شاهد تغییراتی اساسی در صنعت حمل‌ونقل خواهیم بود.

این صنعت رفته‌رفته به سمتی پیش می‌رود که تجارتی چند تریلیون دلاری را شامل شده و از شرکت‌هایی مانند آمازون، وال مارت و … بزرگ‌تر شود. بر اساس گزارش فروم جهانی اقتصاد (World Economic Forum) تحولات دیجیتال صنعت خودرو سالانه ۳/۱۳ . تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که درنتیجه آن شاهد کاهش تعداد تصادفات، تأثیراتی اساسی بر انتشار کربن و هزینه مالکیت خودرو، تعمیر و نگهداری، سوخت و بیمه و تغییر مزایا و شرایط اجتماعی خواهیم بود.

نتایج مطالعات و پژوهش‌های شرکت اینتل در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که بازار جهانی خودروهای هوشمند تا سال ۲۰۵۰ به‌طور سالانه هفت تریلیون دلار به‌صورت مستقیم (به‌واسطه مصرف صنایع) و غیرمستقیم (پس‌انداز به‌واسطه رفت‌وآمد کوتاه‌تر و نیاز کمتر به خدمات اضطراری) گردش مالی خواهد داشت. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود این فناوری تمام شئون زندگی بشر ازجمله جاده‌ها، انبارهای کالا و حتی تعریف ما از خودرو را تغییر دهد. کارشناسان اعتقاددارند خودروهای آینده با آنچه امروزه ما در شهرها با آن سروکار داریم و ترافیک آن‌ها تبدیل به معضلی جدی شده است، کاملاً متفاوت باشد.

انبارهایی باقابلیت پرواز

فناوری‌های مستقل و پیشرفته درزمینهٔ های دیگر موجب ایجاد انبارهای شناور و هواپیماهای شناوری می‌شوند. هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها در آینده کالاها را به در خانه مشتریان تحویل می‌دهند. در حال حاضر شرکت‌های آمازون و وال مارت برای ثبت اختراع ایجاد چنین کشتی سرویس خدماتی درخواست داده‌اند. این انبارهای پرنده با طولی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ فوت در هوا به‌صورت هوشمند یا توسط یک کاربر کنترل‌کننده از راه دور کار می‌کنند، این فناوری هزینۀ انجام سفارش‌های آنلاین و تعداد کامیون‌های زمینی را کاهش می‌دهند و البته این فناوری به ضرر شرکت‌های حمل‌کننده‌ای همچون FedEx و UPS خواهد بود.

خداحافظی با طراحی خودروهای امروزی

نمونه‌های اولیه ارائه‌شده برای خودروهای هوشمند، شبیه نسخه‌های معمولی خودروهایی هستند که امروز در جاده‌ها مشاهده می‌کنید؛ اما این طرح برای خودروهای هوشمند به مدت طولانی دوام نخواهد آورد و قطعاً شاهد تغییراتی جدی در طراحی این خودروها خواهیم بود. دن استراگس (Dan Sturges) کارشناس و طراح خودرو در این رابطه می‌گوید: «هنگامی‌که نیاز به یک فرمان و یک راننده از بین می‌رود، امکانات طراحی خودرو؛ بی‌پایان خواهد بود. این خودروها می‌توانند فشرده و کوچک، جمع‌وجور و تخم‌مرغی شکل يا به شکل جعبه بوده و قدرت مانور و تحرک بسیار زیادی داشته باشند.»

خیابان‌های چند سطحی

قدرت طراحی وسیع انواع خودرو به معنای داشتن جاده‌های مختلف و متفاوت است. آزادسازی سطح زمین برای مسافران و عابران پیاده‌ای که باهدف خرید در خیابان حاضر هستند، یکی از مزایای تنوع طراحی خودروهای هوشمند است. از سوی دیگر جاده‌های زیرزمینی می‌تواند برای اتومبیل‌های عادی محفوظ باشد. به‌جای خطوط و نشانه‌های خیابان، شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند که در وسایل نقلیه و زیرساخت‌های ترابری قرار می‌گیرند، می‌توانند در مسیر پرواز و کنترل ترافیک ارتباط برقرار کنند.

پایان عصر موتورسیکلت

رواج خودروهای هوشمند می‌تواند پایان‌بخش عصر موتورسیکلت‌ها باشند و هرچند که روند استفاده از موتورسیکلت در سراسر جهان طی سال‌های گذشته با کاهش روبه‌رو بوده اما به نظر می‌رسد با رواج خودروهای هوشمند بدون راننده، نسل موتورسیکلت نیز منقرض‌شده و از چرخه ترابری حذف شود. بر اساس گزارش‌های پلیس سانفرانسیسکو، در سال گذشته یک مورد تصادف شدید بین یک خودروی هوشمند بدون راننده و یک موتورسیکلت رخ داد که نتایج بررسی‌های انجام‌شده حاکی از مقصر بودن راننده موتورسیکلت بود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: wsj

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا